De Amerikaanse radio herstelt zich verder van de coronacrisis. Voor de tweede maand op een rij zien veel muziekzenders hun weekbereik omhoog gaan, nadat deze in maart en april flink in elkaar zakte. Ook beginnen de marktaandelen weer langzaam maar zeker naar de oude situatie te bewegen.
Al zijn de verschillen per radiomarkt groot, Steden die zwaar getroffen werden door corona tonen een groter herstel dan steden die nauwelijks problemen hebben gekend, zoals Dallas bijvoorbeeld.
Daarmee zijn de cijfers overigens bij lange na nog niet op het niveau als voor de crisis, maar in elk geval zet het in mei ingezette herstel zich door.
New York City
Ook New York City kende weer een flink herstel. Het weekbereik van de radiosector steeg hier met maar liefst 9,3%.
Een forse stijging was er deze meting opnieuw voor (W)CBS FM 101.1. De classic hitszender noteerde een plus van 0,8%-punt en noteert nu 6,6% marktaandeel, waarmee het samen met de Spaanstalige zender Mega 97.9 (WSKQ) op de eerste plaats staat.
Mega zag het marktaandeel met ruim 2%-punt dalen door encoderingproblemen met de Portable People Meter. In Amerika worden de luistercijfers elektronisch gemeten middels een apparaat dat deelnemers aan het onderzoek bij zich dragen. Echter bleek dat apparaat een week lang het signaal van Mega niet te herkennen.
Het weekbereik van CBS steeg in mei met ruim een half miljoen luisteraars naar bijna 2,33 miljoen.
De meeste luisteraars heeft echter nog steeds 106.7 Lite FM (WLTW): 2,77 miljoen. Ook hier was een stijging van een half miljoen te zien, maar de weg naar de 4,4 miljoen luisteraars van voor de crisis is nog lang. Het marktaandeel van Lite steeg met 0,2%-punt naar 5,9%, wat opnieuw goed is voor een derde plaats.
Plaats vier is opnieuw voor de classic rockzender Q104.3 (WAXQ). Dit keer steeg het marktaandeel echter wel en noteert de zender nu 5,7% marktaandeel (+0,8%-punt), een nieuw record. De urban popzender WBLS 107.5 completeert de top 5 en steeg naar 5,1% marktaandeel (+0,6%-punt).
Grote afwezige in de top 5 is nog steeds Z100 (WHTZ). De hitzender zag wel het marktaandeel en weekbereik flink omhoog schieten en staat nu zevende.
Kijkend naar de doelgroepen, dan blijft Mega aan kop bij de doelgroepen 25-54, 18-34 en 18-49 jaar.
Los Angeles
Het weekbereik van radio in Los Angeles vertoonde een minder groot herstel met slechts 3,9%. Dat komt mede doordat corona in Californië nog lang niet onder controle is en Los Angeles een nieuwe brandhaard is.
K-Earth 101 (KRTH) blijft echter de populairste zender met 5,7% marktaandeel. Het aantal luisteraars steeg met 245.000 naar bijna 2,14 miljoen.
Een flink herstel liet KOST 103.5 zien. De popzender steeg met 0,9%-punt naar 5,1%, waarmee KOST van de vijfde naar de tweede plaats springt. Het weekbereik steeg met 325.000 luisteraars naar iets boven de 2 miljoen.
Ook zusterstation 104.3 My FM (KBIG) herstelde zich flink. De zender blijft weliswaar derde, maar het marktaandeel ging opnieuw met 0,4%-punt omhoog naar 4,9%. Het bereik van de zender steeg met ruim 325.000 luisteraars.
Plaats vier is voor de talkzender KFI AM 640 met 4,4%, gevolgd door de urban popzender 94.7 The Wave (KTWV) met 4,1%.
Grote stijger was deze meting de nieuwszender KNX 1070. Mede door de coronaperikelen en de demonstraties rondom George Floyd steeg het marktaandeel met een procentpunt naar 3,9%. Dit is het hoogste marktaandeel sinds 1981.
Ondanks dat 102.7 KIIS FM nog niet in de top 5 overall staat (zowel het marktaandeel als het bereik stegen verder) blijft de hitzender wel het populairst bij de doelgroep 18-34 jaar. K-Earth blijft aan kop bij de doelgroepen 18-49 en 25-54 jaar.
Herstel advertentie-inkomsten?
Overigens zeggen de luistercijfers nog niets over de inkomsten die de stations nu generen. Door de coronacrisis houden adverteerders nog steeds de hand op de knip. Weliswaar is er een herstel te zien, maar reclamespots worden tegen fors lagere tarieven verkocht dan voor de coronacrisis. [Radiowereld.NL]