K-Earth 101 Los Angeles scoort hoogste marktaandeel ooit

De Amerikaanse radio herstelt zich verder van de coronacrisis. En dat heeft K-Earth 101 in Los Angeles geen windeieren gelegd. De classic hitszender blijft niet alleen marktleider, maar scoort ook nog eens een nieuw record. In de Big Apple maakt het Spaanstalige Mega 97.9 een sprong omhoog.

K-Earth 101 Los Angeles scoort hoogste marktaandeel ooit Dit blijkt uit de cijfers over juli van Nielsen Audio. Het herstel van de coronacrisis ging in deze maand echter minder hard dan de vorige maand. Zo groeide het weekbereik in Los Angeles met slechts 1,5%, terwijl New York City met 3,6% iets meer herstelde.

De weekbereiken zijn overigens bij lange na nog niet op het niveau als voor de crisis, maar in elk geval zet het in mei ingezette herstel zich door.

Los Angeles
In de filmstad blijft K-Earth 101 (KRTH) de grootste. Het is voor de vijfde maand op een rij dat de zender aan kop gaat. En met 6,1% (+0,4%-punt) marktaandeel scoort de classic hitszender ook nog eens het hoogste marktaandeel in het bijna 50-jarig bestaan van het radiostation.

Het weekbereik van K-Earth groeide met 4% naar 2,23 miljoen, waarmee het station ook nog eens de meeste luisteraars van Los Angeles heeft. Toch is er nog een lange weg te gaan voordat ook het weekbereik weer op het oude niveau van voor de coronacrisis is, want in februari trok K-Earth lachend 2,9 miljoen luisteraars.

Terug op plek 2 is de talkzender KFI AM 640 met 4,7% (+0,3%-punt). KOST 103.5 volgt vlak daarachter met 4,6%. Opmerkelijk is dat de popzender daalde in marktaandeel. Dat komt mede doordat KOST een station is dat uitermate populair is in de vele kantoren. Alleen werkt het gros van deze mensen nog steeds thuis. En dat is goed te zien in het weekbereik, want met 2,1 miljoen is deze nog bijna een miljoen lager dan voor de crisis.

KOST moet de derde plek overigens delen met de urban popzender 94.7 The Wave (KTWV). Ook de nummer 5 verloor terrein: 104.3 My FM (KBIG). De popzender daalde met een half procentpunt naar 4,4%.

Kijkend naar de doelgroepen, dan leidt K-Earth bij de 18-49 en 25-54 jarigen. De alternatieve zender Alt 92.3 (KYSR) staat nu op 1 bij de doelgroep 18-34 jaar. De zender heeft de koppositie overgenomen van 102.7 KIIS FM waar opmerkelijk genoeg het weekbereik weer daalde.

New York City
In de Big Apple staat Mega 97.7 (WSKQ) weer hoog en droog bovenaan. Nadat het station in juni flink marktaandeel verloor door encoderingproblemen met de Portable People Meter, waarmee de luistercijfers gemeten worden.

Van die problemen was in juli geen sprake meer waardoor het marktaandeel met 1,3%-punt omhoog schoot naar 7,9%. Het weekbereik van Mega groeide met bijna 24% naar 2,11 miljoen.

De meeste luisteraars heeft nog altijd 106.7 Lite FM (WLTW) met 3,04 miljoen, een groei van bijna 10%. Het marktaandeel wil echter nog niet echt groeien. Lite heeft namelijk last van hetzelfde probleem als zusterstation KOST in Los Angeles: uitgestorven kantoren.

Momenteel scoort Lite een marktaandeel van 6,1%, waarmee de zender derde staat achter (W)CBS FM 101.1. De classic hitszender daalde met 0,4%-punt naar 6,2% marktaandeel.

Plaats vier is opnieuw voor de classic rockzender Q104.3 (WAXQ). Dit keer daalde het marktaandeel naar 5,2%. De urban popzender WBLS 107.5 completeert de top 5 en noteert opnieuw 5,1%.

Z100 (WHTZ) is inmiddels opgeklommen naar de zesde plaats.

Kijkend naar de doelgroepen, dan blijft Mega aan kop bij de doelgroepen 25-54, 18-34 en 18-49 jaar. [Radiowereld.NL]

Gerelateerde berichten