Wie een goed en origineel idee heeft voor een televisieprogramma kan nu meedoen aan de publiekspitch ‘Jouw idee op tv’ van NPO en Omroep Max. Uit de inzendingen worden één of meerdere ideeën gekozen, die kans maken om tot een echt tv-programma te worden uitgewerkt.
Dat kan bijvoorbeeld een reality-programma, een quiz, een kinderprogramma of een journalistieke reportageserie zijn. De inzending hoeft geen uitgewerkt format te zijn, een goed idee is al genoeg.
Van de indieners wordt wel gevraagd hun idee te omschrijven en te motiveren. In de beoordeling wordt er op gelet of de ideeën passen bij de publieke omroep. Originaliteit en eigenheid staan daarbij voorop.
Het idee mag ook niet commercieel zijn en moet iets toevoegen aan het bestaande aanbod. De oproep staat open voor iedereen vanaf 13 jaar. Professionele programmamakers zijn uitgesloten van deelname. De inzendtermijn loopt tot en met 27 september.
Foto: Pixabay
Pitchdagen
Op 10 oktober, tijdens de Dutch Media Week in Hilversum, wordt de eerste pitchdag op het Media Park gehouden. Maximaal 100 inzenders worden hiervoor uitgenodigd. De ideeën worden beoordeeld door vijf duo’s van Omroep Max en medewerkers van de NPO-netten, ingedeeld naar vijf thema’s: 1. Actualiteit/Journalistiek + Documentaire. 2. Drama/Comedy. 3. Informatief. 4. Human Interest. 5. Jeugd/overig.
Deze duo’s selecteren maximaal 10 ideeën voor een tweede pitchdag op 30 oktober. Op die dag bepaalt de jury – bestaande uit MAX-directeur Jan Slagter, Directeur NPO Televisie Frans Klein, netmanager NPO 3 Suzanne Kunzeler en Hoofd Televisie van Omroep MAX Nicolette de Wolf – of er een idee tussen zit, dat tot een echt tv-format kan worden uitgewerkt. Dit kunnen ook meerdere ideeën zijn. Alle informatie en het inschrijfformulier zijn te vinden op de website jouwideeoptv.nl. [Radiowereld.NL]