Een nieuwe merkenconsolidatie in de Canadese radiowereld: Bell Media heeft afgelopen zondag 10 popzenders in onder meer Ottawa, Halifax en Vancouver omgedoopt tot “Move”. De slogan van het nieuwe merk is “Today’s Best Variety”.
Move brengt voornamelijk hits die de afgelopen jaren in de hitlijsten hebben gestaan, met een paar klassiekers per uur. Het station positioneert zich hiermee tussen de formats AC (Adult Contemporary) en Hot AC in. Op de playlist staan artiesten als Pink, Adele, Lady Gaga, Maroon 5, Shawn Mendes en Taylor Swift.
Door de komst van Move zijn vertrouwde radiomerken, als QM-FM in Vancouver, uit de ether verdwenen. QM-FM was al sinds de jaren ’60 een begrip in de hoofdstad van Brits-Columbia.
Momenteel zenden alle nieuwe Move stations non-stop muziek uit. Vanaf maandag (4 januari) keren de lokale ochtendshows, die ook al op de oude zenders te horen was, terug. Onduidelijk is nog of de rest van de dag ook lokaal geprogrammeerd wordt of dat er netwerkprogramma’s komen.
Wel belooft Move tussen 9 en 17 uur slechts één reclameblok per uur te brengen, waarmee de zender zich richt op radioluisteraars tijdens het werk.
Landelijke merken
Dat ook in Canada steeds meer radiomerken landelijk wordt uitgerold is vrij logisch. Op deze manier is het voor landelijke adverteerders duidelijk waar de stations voor staat. Ook de marketing kan op landelijk niveau opgepakt worden. Maar ook richting de luisteraars zorgen landelijke merken voor meer duidelijkheid.
Bell is niet de enige Canadese radiogroep die zijn radiomerken stroomlijnt. Ook grote concurrent Rogers voerde eerder al een merkenconsolidatie door met onder meer Jack, Kiss, News, The Fan en Rock.
Maar ook in het buitenland, waaronder Australië (Triple M, Hit, Nova) en het Verenigd Koninkrijk (Heart, Smooth, Capital, Greatest Hits) is het heel gebruikelijk om lokale en regionale radiostations een landelijk merk te geven. De in Verenigde Staten zijn radiogroepen hier iets conservatiever in, al zijn ook hier merken in meerdere markten actief, zoals Kiss, Alt, Nash, The fan en The Ticket. [Radiowereld.NL]