Jan Slagter: NPO Radio 5 kan met FM de grootste worden

Omroep Max-baas Jan Slagter denkt dat er nog veel te winnen valt als NPO Radio 5 op FM zou komen. Dit zegt hij in z’n column op Max Vandaag. “Ik ben ervan overtuigd dat als NPO Radio 5 een FM-frequentie zou krijgen, de zender kan uitgroeien tot de best beluisterde van Nederland.”

Jan Slagter: NPO Radio 5 kan met FM de grootste worden Daarmee mengt Slagter zich op subtiele manier in de discussie of Radio 5 het FM-pakket van 3FM zou moeten krijgen, al noemt Slager deze wissel niet bij naam.

Het is ook een beetje preken voor eigen parochie aangezien Max de meeste uren op NPO Radio 5 heeft en geen enkel programma op 3FM maakt.

“Je kunt rustig stellen dat Max met dagelijks programma’s in de ochtend, middag en avond en uitzendingen in het weekend zijn stempel drukt op NPO Radio 5”, schrijft Slagter zelfs.

Maar over of NPO Radio 5 met een FM-pakket de grootste gaat worden zijn de meningen nog verdeeld. Paul Römer, Radio- en TV-baas van Talpa, denkt dat een FM-kavel niet voor een groot verschil gaat zorgen. Ook omdat FM een aflopende zaak is, zo stelde hij onlangs nog op NPO Radio 1.

Waar Slagter en Römer het wel over eens zijn, is dat NPO Radio 5 het momenteel hartstikke goed doet. “NPO Radio 5 boekte in 2020 een absoluut record met een gemiddeld luistertijdaandeel van 5 procent”, aldus de baas van Max.

Discussie loopt al jaren
De discussie over het geven van het FM-kavel van 3FM aan NPO Radio 5 loopt al jaren en laait met enige tijd weer op. Ook bekende radiomakers pleitten in het verleden al voor de wissel, omdat Radio 5 beter zou scoren in de luistercijfers dan 3FM.

Wat zij echter buiten beschouwing laten zijn de reclame-inkomsten die 3FM middels de Ster genereert voor de NPO. Adverteerders richten zich nog altijd primair op de doelgroep 20-49 jaar.  3FM heeft in die doelgroep momenteel nog altijd een marktaandeel van 2,9%, tegenover 0,4% voor NPO Radio 5.

Met de huidige programmering zal het aandeel van Radio 5 in het gunstige geval verdrievoudigen naar 1,2%, maar dat is nog altijd minder dan de helft van wat 3FM momenteel scoort, ondanks dat het marktaandeel onder druk staat. Het afnemen van het FM-kavel van 3FM zal echter de cijfers van de publieke popzender nog verder in elkaar doen zakken en dus ook het aandeel in de doelgroep 20-49 jaar, wat voor verdere afname van de reclame-inkomsten zou zorgen. Veruit de meeste beluistering van 3FM vindt namelijk nog steeds via FM plaats.

In 2019 bleek al dat het fors gestegen marktaandeel van NPO Radio 2 in de doelgroep 20-49 jaar, de gedaalde Ster-inkomsten van 3FM niet kon compenseren. [Radiowereld.NL]

Gerelateerde berichten