Vlaamse publieke radio: Dit waren de opbrengsten en kosten in ‘20

De radiostations van de Vlaamse publieke omroep harkten in 2020 39,5 miljoen euro aan reclame-inkomsten binnen. Dat blijkt uit het jaarverslag van de VRT. Tegelijkertijd kostten de stations het afgelopen jaar 86,5 miljoen.

Door de coronacrisis zag de VRT de inkomsten uit radioreclame met 4,5 miljoen euro dalen ten opzichte van 2019. Het gaat hierbij om nettobedragen die de VAR, de reclameverkoopmaatschappij van de VRT, netto per zender uitkeerde.

Studio Brussel cashcow
Studio Brussel levert nog altijd het meeste op. In 2020 werd er voor 15,2 miljoen euro aan reclames gekocht bij de zender. Dat was overigens wel 1,9 miljoen minder dan in 2019.

MNM is een goede tweede met 10,0 miljoen (-0,6 miljoen) aan reclame-inkomsten, gevolgd door Radio 2 met 8,9 miljoen (-1,1 miljoen) en Radio 1 met 5,4 miljoen (-0,9 miljoen).

De impact van de coronacrisis blijkt op de reclame-inkomsten voor de radio blijkt hiermee bij de VRT minder groot te zijn dan bij hun Nederlandse collega’s. Vorig jaar harkte de STER bijna 28,9 miljoen aan reclame-inkomsten binnen via de vijf NPO-zenders, een daling van 7,4 miljoen euro. De STER maakt echter geen inkomsten per radiostation bekend.

Kosten
In 2020 was de VRT wel flink minder geld kwijt aan haar vijf radiostations. Waar in 2019 nog 95 miljoen euro werd uitgegeven, was dit in 2020 86,5 miljoen euro. Ook dit is mede te wijten aan corona.

De duurste radiozender van de VRT is echter niet de informatiezender Radio 1 , maar Radio 2 met 25,7 miljoen. Dit komt onder meer doordat het radiostation meerdere keren per dag in vijf edities ontkoppeld: tussen 7 en 9 uur, tussen 12 en 13 uur en nog enkele keren voor nieuwsbulletins.

Radio 1 kostte in 2020 22,9 miljoen, MNM en Klara elk 11,9 miljoen.

De grootste daling van de kosten was te zien bij Studio Brussel. In 2020 kostte het station 14,1 miljoen euro, 5,8 miljoen minder dan in 2019. Dit komt onder meer doordat liveregistraties van grote festivals (zoals Rock Werchter, Pukkelpop en Tomorrowland) niet doorgingen.

Daarnaast kwamen bij Studio Brussel in september veel programma’s te vervallen, nadat meerdere medewerkers corona bleken te hebben en vrijwel al het personeel in thuisquarantaine werd gezet. Hierdoor was er, buiten de ochtend- en middagshow alleen non-stop muziek te horen. [Radiowereld.NL]

Gerelateerde berichten