Luistercijfers België: Joe scoort mijlpaal van 10%

Radiozender Joe scoort een nieuw luistercijfersrecord en scoort voor het eerst dubbele cijfers als het om marktaandeel gaat. Dit blijkt uit de nieuwe Belgische cijfers die dinsdag zijn gepubliceerd. In het Franstalige gedeelte van België schoten Radio Contact en Classic 21 omhoog.

Luistercijfers België: Joe scoort mijlpaal van 10% Nu in België ondanks corona het normale leven steeds meer hervat wordt, keren ook de luistercijfers weer terug in het tweemaandelijkse ritme.

De nieuwe CIM RAM luistercijfers bevatten gegevens van de periode 1 mei tot en met 31 augustus 2021. Net als de vorige meting gaan de cijfers dus weer over de gebruikelijke periode van vier maanden.

In Vlaanderen blijft VRT Radio 2 veruit de populairste zender. Na de forse daling van vorige meting, blijft het marktaandeel dit keer nagenoeg gelijk met 29,1%. Dit is ruim twee keer zo groot als de nummer 2 Qmusic, die na de forse winst van vorige meting weer een stapje terug heeft gedaan. Qmusic scoort nu 13,5% marktaandeel.

Wel blijft Q marktleider bij de doelgroep 18-44 jaar met 21,8%, al is dit wel 2%-punt lager dan vorige meting.

“Joe zelf is in topvorm”
Bij zusterstation Joe was er reden voor gebak. Het station scoort met 10% voor het eerst dubbele cijfers. Ook de digitale themakanalen Joe 80s & 90s en Joe 60s & 70s scoren met respectievelijk 0,7 en 0,6% marktaandeel goed.

“Dit is een mooie en objectieve bevestiging van de juiste positionering van Joe en de grote inzet waarmee het Joe-team daaraan vorm geeft”, aldus Joe channel manager Robin Vissenaekens. “Na een sterk voorjaar en een zomer met het Joe Muziekrad in Westende schoot Joe dit najaar meteen sterk uit startblokken met o.a. de Top2000. Joe zelf is in topvorm. Het CIM bevestigt dat ook de Joe radiofamilie: Joe 60’s & 70’s, Joe Lage Landen en Joe Easy het almaar beter doen.”

Winst voor overige VRT-zenders
Studio Brussel maakt een deel van het verlies van voorgaande meting weer goed. Het marktaandeel van de alternatieve jongerenzender steeg met 0,7%-punt naar 8,7%. Winst was er ook voor Radio 1 (+0,5%-punt naar 8,4%) en MNM (+0,2%-punt naar 7,9%).

Maar ook Nostalgie kijkt terug op een goede zomer. Het marktaandeel steeg met 0,4%-punt naar 7,1%. “In de zomermaanden wordt er altijd net iets anders naar de radio geluisterd” aldus Tom Klerkx, managing director radio. “We hebben een grote groep van trouwe luisteraars die steeds langer luisteren. In de vorige golf konden we voor het eerst de magische grens van 200 minuten breken, nu stijgen we zelfs verder naar 217 minuten op de algemene doelgroep.”

Topradio en Willy
Topradio is de grootste commerciële netwerkradio met 0,6% (-0,2%-punt), terwijl NRJ gelijk blijkt met 0,3%. MNM Hits is de grootste digitale radiozender met 0,8% marktaandeel (+0,2%-punt). Wel moet MNM Hits deze plek delen met Willy. De digitale rockzender scoort eveneens 0,8% marktaandeel, maar leverde 0,4%-punt in.

Wallonië
In het Franstalige gedeelte van België blijft Nostalgie het populairst. Het marktaandeel steeg met 0,2%-punt naar 14,4%. Radio Contact zag de cijfers voor de tweede meting op een rij fors stijgen. Dit keer kwam er 1,3%-punt bij, waardoor het station met 14% de tweede plek heroverd heeft.

VivaCité verloor 0,2%-punt, waardoor het nipt naar de derde plaats verwezen wordt. Bel RTL boekte 0,6%-punt winst en staat met 13% nu vierde. Flinke winst was er ook voor Classic 21. De classic rockzender noteert nu 10,9% marktaandeel en maakt daarmee het verlies van vorige meting ruimschoots goed.

Verlies was er voor zowel La Première en NRJ. Voor La Première is het de tweede forse daling in twee metingen tijd. [RadioWereld.NL]

Gerelateerde berichten