Omroep Brabant heeft alle logo’s van al haar auto’s gehaald. Dit meldt het Brabants Dagblad. Het besluit om het wagenpark voor radio en tv voortaan kaal rond te laten rijden is genomen na aanhoudende bedreigingen aan het adres van de regionale omroep en haar medewerkers.
“Wat al een tijd regelmatig gebeurt, is dat verslaggevers en cameramensen in bedreigende situaties naar de auto lopen om een veilige haven te zoeken”, legt hoofdredacteur Renzo Veenstra van de omroep uit in het Brabants Dagblad.
“De auto is dat nu niet meer. Het klinkt overdreven, maar die is door de herkenbaarheid juist een soort schietschijf geworden. Dus kiezen we voor de veiligheid voor onze mensen. Het is een triest dieptepunt.”
Jaarlijks geeft Omroep Brabant al 30.000 euro uit aan beveiliging van haar medewerkers.
Omroep Brabant is niet de eerste omroep die de logo’s van auto’s verwijdert. In oktober vorig jaar deed de NOS dit ook al nadat medewerkers geïntimideerd en bedreigd werden. Vorige maand besloot Omroep Gelderland om diezelfde redenen om te stoppen met de nieuwsverslaggeving bij voetbalwedstrijden.