Regionale omroepen zetten in op digitalisering

De 13 regionale publieke omroepen willen meer investeren in de online nieuwsvoorziening. Binnen een constant veranderend medialandschap willen de regionale publieke omroepen ook digitaal relevant zijn en blijven. Om dat te bereiken willen de 13 regionale omroepen gezamenlijk digitaal innoveren.

Regionale omroepen zetten in op digitalisering Het doel van de omroepen is doorgroeien in bereik en het publiek beter bedienen met betrouwbare en onafhankelijke nieuwsvoorziening in tijden van fake news, desinformatie en internetbubbels.

Online nieuwsvoorziening behoort overigens officieel niet tot de publieke taken van de regionale omroepen. Die zijn volgens de regels van het Commissariaat voor de Media (CvdM) alleen verplicht nieuws te brengen via radio en televisie tussen 7.00 uur en 23.00 uur.

Projectmanager Digitale Innovatie Mischa van den Berg, afkomstig van RTV Noord, moet deze essentiële ontwikkeling de komende jaren vanuit journalistiek perspectief en gericht op het publiek gaan aansturen.

Matthijs Nieuwenhuis van Bureau Regio: “Dit vernieuwingstraject gaan we in samenspraak met onze partners, zoals de NOS, ontwikkelen. Maar we betrekken ook ons publiek bij de aanstaande vernieuwing. Om hen beter te bedienen zijn twee ontwikkelingen van belang: nog betere onderlinge samenwerking en continue publieksonderzoek waarop we onze online keuzes kunnen baseren.

Publiek staat centraal
De nieuwe projectmanager Mischa van den Berg benadrukt dat de intensievere samenwerking tussen de omroepen belangrijk is. “We hebben een belangrijke publieke taak en we zien enorme maatschappelijke veranderingen terwijl ook het digitale landschap voortdurend verandert. Het is daarom cruciaal dat we weten waar ons publiek zich bevindt en hoe wij hen het beste kunnen bedienen. Dit is een prachtige en belangrijke uitdaging, waar ik met veel energie en plezier mijn schouders onder ga zetten.” [RadioWereld.NL]

Gerelateerde berichten