NPO Radio 2 was in week 44 de best beluisterde radiozender van Nederland met een marktaandeel van 12,0%. Dit blijkt uit de nieuwe cijfers van het NMO Luisteronderzoek. Qmusic staat deze meting tweede met 11,2%, gevolgd door Radio 538 op de derde plaats met 10,8%.
NPO Radio 2 blijft marktleider, maar verliest wel een vol procentpunt. Qmusic blijft tweede, maar heeft met ruim 4,04 miljoen luisteraars nog altijd het hoogste weekbereik.
Radio 538 maakt mede dankzij de 538 Top 1000 en de ontknoping van de 538 Stemmenjacht een flinke stap omhoog en wint ruim een procentpunt marktaandeel. Ook NPO Radio 5 wint terrein mede door de Evergreen Top 1000 Stemweek.
Radio 10 klimt weer wat uit het dal, terwijl concurrent Joe opnieuw daalt. Ook Radio Veronica, NPO 3FM en NPO Klassiek doen een stapje terug qua marktaandeel. Kink en Slam staan nu op gelijke hoogte in marktaandeel.
MediaCell+
De luistercijfers worden gemeten met de MediaCell+ app van onderzoeksbureau Ipsos, waarbij het werkelijke luistergedrag gemeten wordt in plaats van dat er naderhand op basis van herinnering gerapporteerd wordt, zoals tot 2023 bij de dagboekmethode nog gebeurde.
In het NMO Luisteronderzoek participeren ruim 80 radiozenders. De meetweek loopt van maandag tot en met zondag van 06:00 tot 24:00 uur in de doelgroep 13+. [RadioWereld.NL]