NPO Radio 2 was in week 10 van 2025 de best beluisterde radiozender van Nederland met een marktaandeel van 12,0%. Dit blijkt uit de nieuwe cijfers van het NMO Luisteronderzoek. Qmusic staat deze meting tweede met 11,4%, gevolgd door Radio 538 op de derde plaats met 9,6%.

NPO Radio 2 blijft de grootste, maar verliest opnieuw marktaandeel. Qmusic daarentegen ziet het marktaandeel iets stijgen en komt hierdoor weer wat dichterbij Radio 2. Daarnaast stijgt het weekbereik van Q tot net onder de 4 miljoen.
Radio 538 is de grote winnaar. Dankzij de 00s Top 1000 wint het station 1,3%-punt en snoept het bovendien de derde plek af van NPO Radio 5, die bijna een procentpunt verliest.
Ook NPO Radio 1 wint flink terrein en ook Radio 10 en 100% NL noteren winst. Bij Joe is het effect van de Singalong Top 500 weer verdwenen, waardoor het station weer terugzakt tot onder de 6%.
NPO Soul & Jazz ziet de gemiddelde luistertijd over een week fors stijgen en daardoor ook het marktaandeel verdubbelen.
Sinds maart publiceert NMO in de luistercijfers de gemiddelde luistertijd per week van de zenders. Voorheen was dit de gemiddelde luistertijd per dag.
MediaCell+
De luistercijfers worden gemeten met de MediaCell+ app van onderzoeksbureau Ipsos, waarbij het werkelijke luistergedrag gemeten wordt in plaats van dat er naderhand op basis van herinnering gerapporteerd wordt, zoals tot 2023 bij de dagboekmethode nog gebeurde.
In het NMO Luisteronderzoek participeren ruim 80 radiozenders. De meetweek loopt van maandag tot en met zondag van 06:00 tot 24:00 uur in de doelgroep 13+. [RadioWereld.NL]