Madeleine Peyroux maakt jazzbar van Carré

Madeleine Peyroux toverde maandagavond Theater Carré om in een relaxte jazzbar. Ze maakte af en toe een wat verloren en verlegen indruk op het grote podium.

De zangeres Madeleine Peyroux toverde maandagavond Koninklijk Theater Carré om in een relaxte jazzbar. Peyroux, die ooit haar geld verdiende als straatartieste in het Quartier Latin van Parijs, maakte soms een wat verloren en verlegen indruk op het grote podium van het Amsterdamse theater. De zangeres zong onder andere nummers van haar laatste cd ‘Careless love’.

De 32-jarige Peyroux, geboren in de Verenigde Staten en opgegroeid in Frankrijk, bracht in 1996 haar debuut-cd ‘Dreamland’ uit. Ze werd in de straten van Parijs ontdekt na daar jarenlang haar geld te hebben verdiend met zang en gitaarspel. “Ik heb geprobeerd om als serveerster te werken en zo. Maar niets geeft me zoveel voldoening als zingen. Dat ik er meer mee kan verdienen dan met die andere dingen, is uiteraard ook meegenomen”, vertelde de zangeres in een eerder interview met de Vlaamse krant ‘De Standaard’. “Ik heb vorig jaar zomer nog op straat gezongen, hoor.”

Na negen jaar is nu haar tweede album ‘Careless Love’ uit. Op dit album zing Peyroux voornamelijk covers, onder meer van Leonard Cohen (Dance me to the end of love), Bob Dylan (You’re gonna make me lonesome when you go) en Elliott Smith (Between the bars). De zangeres wil niet teveel kwijt over de keuze van haar liedjes. “Het zijn gewoon songs die ik graag zing omdat ik ze graag hoor”, legt ze uit. “Ik denk er liever niet te veel over na, want dan roep ik misschien ongeluk af over mijn muziek.”

Voor het nummer ‘Don’t Wait Too Long’, dat ze wel zelf schreef, werkte de jazz-zangeres samen met Jesse Harris, bekend van zijn werk met Norah Jones. “Ik had wel meer eigen nummers op de cd gewild, maar dit was het enige dat af was”, vertelt Peyroux. “Mijn andere songs hadden negatief afgestoken bij de klassiekers op de cd. Ik moet er gewoon nog hard aan werken.”

Peyroux is de afgelopen jaren veelvuldig vergeleken met jazz-zangeres Billie Holiday. Ze bekijkt dit compliment ‘nuchter’. “Ze vergelijken ons omdat we allebei een hese alt hebben”, zegt Peyroux. “Als Billie nog leefde en mij hoorde, zou ze niet onder de indruk zijn, vrees ik.”

[Novum]