Succes heeft Katie Melua veranderd

Katie Melua’s blik op de wereld is veranderd sinds haar succes. “Ik dacht: als de muziek deugt en je werkt hard dan komt de rest vanzelf. Dat beeld klopt niet.”

Katie Melua’s blik op de wereld is veranderd sinds haar succes als zangeres. Dat vertelt de 21-jarige Katie maandag in Algemeen Dagblad. “Vroeger dacht ik: als de muziek deugt en je werkt hard dan komt de rest vanzelf. Tegenwoordig besef ik dat je ook afhankelijk bent van een goede promotie. Het heet niet voor niets muziekindustrie.”

Hoewel ze in tweeënhalf jaar tijd meer dan vijf miljoen cd’s verkocht, is de in Georgië geboren Britse met beide benen op de grond blijven staan. Sterallures en grote zonnebrillen zijn aan haar niet besteed. “Als je een grote zonnebril en een petje draagt als je over straat loopt, trek je alleen maar meer aandacht. Ik doe maar één ding: vergeten dat ik artiest ben. Ik kijk niet weg, ik kijk de mensen juist aan. Dat werkt. Gewoon normaal doen.”

Katie brak in 2003 door met haar debuutalbum ‘Call of the search’. Twee jaar later volgde de cd ‘Piece by piece’. Op dit album staat onder meer de single ‘Nine million bicycles’, dat zij vorig jaar zong tijdens het kerkelijk huwelijk van prins Pieter-Christiaan, de derde zoon van prinses Margriet, met prinses Anita.

Zaterdag werd de 21-jarige Melua in het televisieprogramma ‘Mooi! Weer de leeuw’ verrast met een naar haar vernoemde tulp. De onthulling van de bloem zorgde tijdens de uizending voor enige verwarring, omdat presentator Paul de Leeuw er vanuit was gegaan dat hij een eigen tulp zou krijgen.

[Novum]