Jay-Z voelt zich gediscrimineerd door de producent van zijn favoriete champagnemerk Cristal. De rapper verbreekt daarom alle banden met exclusieve wijnmaker.
Jay-Z voelt zich gediscrimineerd door de producent van zijn favoriete champagnemerk, Cristal. De Amerikaanse rapper wil daarom alle banden met de makers van de exclusieve bubbeltjeswijn verbreken. “Ik beschouw het commentaar van Cristal op de hiphopwereld als racistisch en zal daarom alle banden met het merk verbreken, zowel zakelijk als privé.”
De 36-jarige rapper en producent, wiens echte naam Shawn Carter is, verwijst naar een interview met de directeur van Cristal in het Britse weekblad The Economist. Frederic Rouzaud zegt daarin de aandacht voor Cristal vanuit de hiphopwereld met verbazing te bekijken. “Wat kunnen we eraan doen? We kunnen moeilijk mensen verbieden onze champagne te kopen.”
Jay-Z is van plan om Cristal te weren uit zijn twee loungeclubs in New York en Atlantic City. Op dit moment is de mousserende wijn daar te koop vanaf 357 euro per fles. De rapper wil het merk vervangen door andere exclusieve champagnes als Dom Perignon en Krug.
Het merk Cristal is in 1876 exclusief voor de Russische tsaar Alexander II gecreëerd door het Franse wijnhuis Louis Roederer. Sinds het begin van de jaren negentig uiten Amerikaanse rappers steeds vaker hun liefde voor Cristal in songteksten en videoclips. De exclusieve champagne is daardoor zeer populair geworden in de hiphopwereld. Vorig jaar stond Cristal op de achtste plaats in een lijst met meest genoemde merknamen in nummers in Amerikaanse hitlijsten, achter merken als Mercedes, Nike en Bentley.
[Novum]