Big Etiënne maakt reclame voor neonazi’s

Big Brother-bewoner Etiënne komt graag uit voor zijn politieke mening. Op zijn website staat het logo van het internationale neonazinetwerk Blood & Honour.

Big Brother-bewoner Etiënne komt graag uit voor zijn politieke mening. Op de website CU2 heeft hij een profiel onder de naam ‘Hollandsetrots’. Op de pagina staat het logo van het internationale netwerk van neonazi’s Blood & Honour, dat bekend staat om gewelddadig gedrag tegen andersdenkenden. Zo werd in maart een journalist in elkaar geslagen bij een Blood & Honour-concert in het Belgische Vremde.

Ook het logo van kledingmerk Lonsdale staat op Etiënnes site. Lonsdale is een populair merk onder extreemrechtse jongeren.

De 19-jarige Etienne is samen met zijn vader Marcel in het Big Brother-huis, waar hij al heeft laten weten niet van allochtonen en homo’s te houden. Hij houdt wel van ‘uitgaan, kickboksen en gewoon lol maken’, schrijft hij op CU2. Zijn favoriete film is ‘American History X’, een keiharde film over Amerikaanse skinheads.

Endemol, dat het televisieprogramma produceert, was van tevoren op de hoogte van Etiënnes politieke voorkeuren, laat een woordvoerder weten. “Wij doen een uitvoerig antecedentenonderzoek naar de kandidaten.” Verder is Big Brother volgens de woordvoerder een spiegel van de samenleving. “En daar horen mensen met verschillende opvattingen bij.” Bovendien hebben de makers van Big Brother bewust een groep mensen bij elkaar gezet die samen een verhaal vertellen, meldt Endemol.

[Novum]