Paul Schulten schuwt in zijn nieuwe collectie geen felle kleuren, zoals gifgroen en cyclaam. “De haute couture-klant wil zich onderscheiden”, weet hij.
De ontwerpen van de Nederlandse couturier Paul Schulten zijn niet voor iedereen weggelegd. Niet alleen omdat de items duur zijn, maar ook omdat een gedeelte nogal opvallend is. “De coutureklant is een klein segment van de markt”, verklaart Schulten de relatieve beperktheid van zijn ontwerpen. “Die willen zich graag onderscheiden.”
Dat onderscheiden is geen probleem voor mensen die een echte Schulten dragen. Tijdens de presentatie van zijn nieuwe herfst- en wintercollectie in het Amsterdamse Okura Hotel kwamen items voorbij in zuurstokkleuren als gifgroen en cyclaam. De stylisten Maik de Boer en Graziëlla Ferraro omschreven die als ‘geweldig’. “De Nederlandse vrouw kan best wat kleur gebruiken”, vindt De Boer.
Schulten maakt zich geen zorgen over de draagbaarheid van zijn ontwerpen, zegt hij. “Als je jong bent, kun je alles dragen. Maar als je ouder wordt, krijg je meer interesse in goede juwelen, een mooi interieur, lekker eten en een fijne kapper. Dan komt couture ook om de hoek kijken. Ik maak geen kleding voor meisjes die op zaterdagavond gewoon willen scoren en geen geduld hebben om iets drie keer door te passen.”
Gijs Staverman vindt de kleding van Schulten prachtig. Toch ziet hij zijn vriendin Pearl, die als mannequin in de show meeliep, liever in iets casuals. “Hoe mooi ik het ook vind, ik zie haar toch het liefst zondagmiddag op de bank in een spijkerbroek.”
Schulten liet zich voor zijn nieuwe collectie inspireren door onder meer de concerten van Marlène Dietrich uit 1972 en de film ‘Just a gigolo’ met David Bowie. De show droeg de naam ‘Tribute to timing’, wat een verwijzing is naar het gemak waarmee grote artiesten als Billie Holiday en Josephine Baker op het prodium staan. Naast zijn haute couture collectie presenteerde Schulten zondag zijn eerste businesswear-collectie met de naam Suited. De pakken zijn vanaf volgende zomer te koop.
[Novum]