Zanger Marco Borsato is het sterkste culturele merk van Nederland. Dat blijkt uit een onderzoek onder ruim zesduizend Nederlanders.
Zanger Marco Borsato is het sterkste culturele merk van Nederland. Dat blijkt uit een merkenonderzoek van Hendrik Beerda Brand Consultancy onder ruim zesduizend Nederlanders.
De populaire zanger laat daarmee andere culturele merken als het Rijksmuseum in Amsterdam (op 9) en Dick Bruna (op 3) achter zich.
Het aantal bekende Nederlanders in de lijst is opvallend. Zo staan naast Borsato ook Johnny Kraaijkamp Sr.(2), André van Duin (5), Monique van de Ven (6), Jeroen Krabbé (8) en Simone Kleinsma (10) in de top tien. Deelnemers aan het onderzoek konden kiezen uit dertien culturele segmenten waaronder theatergezelschappen, acteurs, festivals en beeldend kunstenaars.
Uit het onderzoek bleek dat de beoordeling van culturele merken sterk afhankelijk is van de leeftijd en het opleidingsniveau van de ondervraagden. Zo staat voor jongeren Hans Teeuwen, en voor 65-plussers Herman Finkers bovenaan. Onder hoogopgeleiden is het Rijksmuseum favoriet.
[Novum]