Verkoop ‘kerstbomen’ uit serie Seinfeld stijgt

Steeds meer Amerikanen halen de Seinfeld-kerstboom in huis. De boom lijkt niet op het traditionele exemplaar met ballen, maar bestaat uit een aluminium paal.

(Novum/AP) – Steeds meer Amerikanen halen de speciale Seinfeld-kerstboom in huis. De boom lijkt in niets op het traditionele exemplaar met kerstballen en lichtjes, maar bestaat uit een aluminium paal. De alternatieve boom maakt deel uit van de feestdag in de televisieserie, Festivus.

De feestdag werd in 1997 in een aflevering van de Amerikaanse serie gevierd. Als protest tegen de vercommercialisering van Kerstmis haalt personage Frank Costanza de metalen ‘boom’ in huis. De uitzending leverde een storm van kritiek op. Veel kijkers konden het niet waarderen dat de christelijke feestdag belachelijk werd gemaakt. Fans van de serie deelden de mening van hun landgenoten niet en omarmden de alternatieve viering, die op 23 december wordt gehouden. Op Festivus vertellen mensen elkaar waaraan ze zich het afgelopen jaar geërgerd hebben.

Het bedrijf Wagner Companies uit Milwaukee kwam vorig jaar op het idee de metalen ‘bomen’ op de markt te brengen. Inmiddels heeft het bedrijf voor enkele duizenden euro’s aan aluminium palen verkocht. In 2005 gingen er 250 exemplaren over de toonbank. Dit seizoen zijn er tot half december driehonderd verkocht. Volgens vice-president van de verkoopafdeling Tony Leto begon de verkoop als een grapje. “Ik had nooit verwacht dat het een succes zou worden. Festivus begint echt een eigen leven te leiden.”

Het idee van Festivus komt van scriptschrijver Dan O’Keefe, wiens vader weinig affiniteit had met de traditionele viering van Kerstmis. “Bij ons thuis hingen allemaal vreemde versieringen. Mijn ouders draaiden Duitse en Italiaanse popmuziek uit de jaren vijftig.” In plaats van een boom hingen de ouders van de schrijver een klok en een tas op. O’Keefe zit er niet mee dat een bedrijf zijn idee gebruikt voor commerciële doeleinden.

[Novum]