Paul McCartney heeft een platencontract getekend bij Hear Music, het platenlabel van de Amerikaanse koffieketen Starbucks. Het album komt in juni uit.
(Novum/AP) – Paul McCartney heeft een platencontract getekend bij Hear Music, het platenlabel van de Amerikaanse koffieketen Starbucks. Dat heeft de directeur van het bedrijf bekendgemaakt tijdens de jaarlijkse bijeenkomst in Seatlle. De overeenkomst houdt in dat het nieuwe album van de ex-Beatle behalve in gewone platenzaken ook in alle 13,5 duizend Starbuckswinkels komt te liggen. Die worden wereldwijd door gemiddeld 44 miljoen mensen per week bezocht.
De 64-jarige McCartney verklaarde via een satellietverbinding vanuit Londen dat hij op zoek is naar een innovatieve methode op albums te verkopen. Daarmee zou hij de dalende verkoop van cd’s via winkels de kop in willen drukken en de strijd aangaan tegen illegale verspreiding van muziek op internet.
Het album van McCartney moet in juni uitkomen. Hij laat weten er al lange tijd aan te werken en dat de muziek erg persoonlijk is.
Starbucks is al langere tijd bezig te oriënteren op de entertainmentindustrie. Zo werden er al eerder albums en boeken in de winkels verkocht en hielp het bedrijf bij de ontwikkeling van een speelfilm. Naar verwachting tekenen nog dit jaar ook twee andere artiesten bij het platenlabel van de koffieketen.
Onlangs werd bekend dat Starbucks ook naar Nederland komt. De eerste vestiging moet nog voor de zomer opengaan achter de douane van luchthaven Schiphol.
[Novum]