Rapper 50 Cent heeft een reclamebureau aangeklaagd. Hij zegt dat het bedrijf zonder zijn toestemming een afbeelding van hem gebruikt in een schietspelletje.
(Novum/AP) – Rapper 50 Cent heeft een reclamebureau aangeklaagd. Het bedrijf zou zonder zijn toestemming een afbeelding van hem gebruiken in een gewelddadig spelletje. Hij eist 720 duizend euro schadevergoeding, een verbod op het gebruik van zijn beeltenis en een onbekend bedrag aan smartengeld van het bureau.
Het spelletje, dat ‘Shoot the rapper’ heet, laat een op 50 Cent lijkend poppetje rondlopen in een advertentie boven een webpagina. De kijker wordt aangemoedigd om op hem te ‘schieten’ door met de muis te klikken. Als de kijker raak schiet, ontstaat een rode bloedvlek en wordt men doorgelinkt naar een andere webpagina waar klanten van het reclamebureau advertenties hebben geplaatst.
De advocaat van de 32-jarige rapper erkent dat het spelletje niet de naam van de rapper gebruikt. “Het poppetje lijkt echter sprekend op hem en er is geen twijfel over mogelijk dat 50 Cent bedoeld wordt.” Hij zegt dat het bedrijf de beeltenis van de Amerikaanse artiest, die hits scoorde als ‘In da club’ en ‘P.I.M.P’, gebruikt zonder diens toestemming.
De rapper, die eigenlijk Curtis James Jackson heet, is een bekend slachtoffer van wapengeweld. Zeven jaar geleden overleefde hij ternauwernood een moordaanslag. Hij werd door negen kogels geraakt, die werden afgevuurd uit een voorbijrijdende auto. “Juist daarom maakt hij zich boos om de reclamestunt”, zegt zijn advocaat.
[Novum]