Hoewel haar shows worden omschreven als kunstzinnig, weigert Dita von Teese zich te distantiëren van haar strippende collega’s. “Ik heb in zulke clubs gewerkt.”
Dita von Teese weigert zich te distantiëren van haar strippende collega’s. “Ik wil het plaatje niet mooier maken dan het is en zeggen dat ik zo anders ben dan een hedendaagse paaldanseres”, vertelt de erotische artieste aan Novum Nieuws. Haar shows worden omschreven als elegant en kunstzinnig.
De titel ‘stripper’ draagt Von Teese als geuzennaam. “Het is allemaal relatief en ik heb in zulke clubs gewerkt”, legt de klassieke schone uit. “Het is niet iets om je voor te schamen. Mensen denken waarschijnlijk dat ik beledigd ben als iemand me een stripper noemt, maar ik denk dat het een toepasselijke benaming is.”
Met haar gitzwarte haren, witgepoederde huid en roodgeverfde lippen lijkt ze maar weinig op de zonnebankbruine, rondborstige danseressen die Amerikaanse stripclubs bevolken. Liever blikt Heather Sweet, zoals haar echte naam luidt, terug naar de jaren dertig en veertig, toen zogenaamde burlesque shows een populaire vorm van vermaak waren. “Burlesque was een voortvloeisel van Vaudeville en de sterren van de shows waren grote stripteaseartiesten als Gypsy Rose Lee, Sally Rand en Lily St. Cyr.”
Juist de klasse en de status van die showdiva’s stelt de 35-jarige Von Teese zich als voorbeeld. “Het was een tijd dat striptease werd gezien als kunstvorm”, stelt ze. “De artiestes gaven ook echt een optreden weg en ze hadden uitgebreide decors en kostuums. Het ging meer om de kunst van de striptease dan om het uittrekken van je kleren. Ik probeer dat terug te brengen.”
Badend in een groot Martiniglas of rijdend op een reuzenlipstick, weet Von Teese in haar liveshows het publiek te vervoeren. Haar gebadder in het manshoge cocktailglas was voor het Franse Cointreau reden genoeg om haar te strikken voor een wereldwijde reclamecampagne. Voor twee jaar heeft de ex van Marilyn Manson zich verbonden aan het likeurmerk, waarvoor ze momenteel een eigen cocktail en een speciale stripshow ontwikkelt.
De excentrieke danseres is niet bang dat het ouder worden een bedreiging vormt voor haar carrière. “Gypsy Rose Lee, die een grote, heel grote ster was in de jaren dertig en veertig, had een eigen talkshow, ze produceerde shows en ze wist haar eigen show steeds te ontwikkelen”, vertelt ze. “Dat is belangrijk bij alles wat je doet, of je nu een stripper bent, een acteur of een model. Je kunt niet denk in termen van ouder worden, je moet denken in termen van: ik moet meegroeien en mezelf ontwikkelen, omdat het anders saai wordt.”
[Novum]