In bijna twee uur voerde de als grillig bekend staande Ryan Adams maandag een gestructureerde rockshow op. Hij bracht oud en nieuw werk in de RAI.
Met een ondeugende glimlach en gekleed in een oud T-shirt van Iron Maiden betrad Ryan Adams maandagavond het podium van de Amsterdamse RAI. Met een Pietje Bell-achtige grijs bekeek hij zijn fans, die er in de uitverkochte congreszaal bij zaten als bioscooppubliek dat wacht op de voorstelling. “Sorry dat ik vanavond niet in een slecht humeur ben”, grinnikte de Amerikaanse zanger later. In bijna twee uur voerde de als grillig bekend staande Adams een opvallend gestructureerde rockshow op. Hij had het slechte humeur waarom hij bekend staat inderdaad thuisgelaten.
Ryan Adams brak zes jaar geleden door met zijn tweede soloalbum ‘Gold’. Door zijn haast ontembare drang om liedjes te schrijven en er zoveel mogelijk van op cd uit te brengen, gold hij al snel als een vreemde snuiter. Al speelde ook zijn warrige manier van zich presenteren mee. Na ‘Gold’ bracht de New Yorker zeven albums uit, van wisselde kwaliteit. Sinds hij in 2004 The Cardinals als zijn vaste begeleidingsband aannam, sloeg hij de weg omhoog weer in. Dit jaar verscheen het goed ontvangen album ‘Easy tiger’.
Ook op het podium lijkt Adams zijn vorm gevonden te hebben. In Paradiso hield hij zijn publiek na het uitbrengen van ‘Gold’ nog meer dan vier uur bezig. Vorig jaar stapte hij in de Amsterdamse popzaal na een uur zonder een woord te zeggen van het podium. Het optreden van maandag was qua opzet, liedjeskeuze, aankleding en tijdsduur haast een ‘klassiek’ rockconcert.
Adams en zijn band leken elkaar haarfijn aan te voelen, voerden de spanning professioneel op en onthaalden het publiek tussen de nummers door op amusante anekdotes. Hilarisch was een jam over de penetrante lichaamsgeur van de frontman. Hij noemt die ‘Gary’. Adams begon pratend, ging vervolgens achter de piano zitten en werd uiteindelijk ondersteund door zijn improviserende band.
Adams viel heel even geïrriteerd uit zijn rol toen een toeschouwer hem smeekte zijn Oasis-cover ‘Wonderwall’ op te voeren. Jaren geleden verliet de Amerikaan al eens woedend het toneel toen als grap werd geroepen om ‘Summer of 69’, van zijn bijna-naamgenoot Bryan Adams. Ze zijn op dezelfde dag jarig, maar Ryan ervaart de vergelijking als een intense belediging. In de Rai veegde hij resoluut de vraag om ‘Wonderwall’ van tafel.
Ook andere publieksfavorieten, zoals de singles ‘New York, New York’ en ‘Let it ride’ bleven maandag achterwege. Wel bracht de zanger een dwarsdoorsnede van oud en nieuw werk.
[Novum]