IOS vervangt singlehoes na protest tabaksconcern

IOS heeft de single ‘Morgen’ uit de winkel gehaald. Tabaksconcern Philip Morris vond de hoes te veel op het ontwerp van een pakje Marlboro-sigaretten lijken.

IOS heeft de single ‘Morgen’ uit de winkel gehaald. Dat heeft de manager van de band woensdag bekendgemaakt. IOS werd hiertoe gedwongen door tabaksconcern Philip Morris omdat de hoes van de single te veel overeenkomsten zou vertonen met het ontwerp van een pakje Marlboro-sigaretten. De hoes was wit met rood en bevatte de opmerking ‘Let op. Luisteren kan verslavend werken’.

Philip Morris claimde dat de ‘duidelijke gelijkenis’ de reputatie van het merk Marlboro zou schaden en dat de band meelift op de bekendheid van het merk. Zanger Joost Marsman stelt dat dit nooit de bedoeling is geweest. “Naar onze mening was het niet meer dan een knipoog naar de thematiek van het liedje.” Het nummer ‘Morgen’ gaat over verslavingen.

Om juridische stappen te voorkomen heeft de band echter wel voldaan aan de eis van Philip Morris. Inmiddels is er ook een nieuw hoesontwerp. Op de singleverpakkingen staat nu een foto van de band. De nieuwe versie van het schijfje ligt inmiddels in de winkel.

[Novum]