Kleurexplosies op Amsterdamse catwalk

Donderdag was het kleur in al zijn felheid dat de klok sloeg op de Fashion Week. Daar zorgden de collecties van Haruco Vert, Percy Irausquin en Oilily voor.

Felle kleuren domineerden donderdag de catwalk van de Amsterdam International Fashion Week (AIFW). Ging het officiële catwalkprogramma woensdag qua kleur nog ingetogen van start met het werk van Jan Taminiau en Jeroen van Tuyl, een dag later gingen alle kleurige remmen los. Daar zorgden de nieuwste collecties van achtereenvolgens Haruco Vert, Percy Irausquin en Oilily wel voor.

Geprogrammeerd in de vroege middag moest het jonge label Haruco Vert het doen met een fractie van het publiek van een modeheld als Percy. Toch wisten ontwerpers Rutger Prommenschenckel en Hajé Koopman indruk te maken met krachtige en kleurrijke creaties, waaronder jurken van geplooid chiffon en breed uitlopende pantalons. De collectie, de derde voor het duo, ging gepaard met de lancering van een parfum, dat net als de show de naam ‘l’Eau fortifié’ draagt.

De letterlijke vertaling van het geurtje, ‘sterk water’, was een belangrijke inspiratie voor de twee couturiers. “We hebben gekeken naar objecten die op sterk water staan”, vertelde Prommenschenckel na afloop van de show. Die indirecte studie van het menselijk lichaam kwam onder meer tot uiting in een koraalprint. “Brain coral noemen we dat”, lichte Koopman toe. De keuze voor stoffen als hennepzijde en katoen versterkte het organische beeld dat de ontwerpers wilden neerzetten.

Percy zette bij de aftrap van zijn pret-� -porterlabel Collection PRC alle subtiliteit overboord. Het bloementhema van zijn show werd benadrukt door enkele grootse bloemstukken die de Zuiveringshal op het terrein van de Amsterdamse Westergasfabriek naar lente deden ruiken. Qua kleur werden de bloemen zowaar overtroffen door het oogverblindend roze, paars en mintgroen van de jurkjes die op de catwalk werden geshowd.

De fijne bloemmotieven waarom Oilily bekendstaat, waren in de nieuwste collectie van het Nederlandse kledingmerk nagenoeg afwezig. In plaats daarvan was, onder leiding van de Amerikaanse creatief directeur Liam Maher, gekozen voor een meer exotisch sixties-thema. De tijd van de vrije liefde en de flower power herleefde in verwassen jeans, batikprints, Indiase motieven en kleurige tie-dye.

Dat Oilily zou zijn voorbehouden aan louter kinderen, is al jaren achterhaald. Bij dat volwassen imago hoort een even volwassen clientèle. Zo was Carice van Houten op de vorige editie van de AIFW eregast bij de catwalkshow van het merk. Donderdag was Van Houtens collega en goede vriendin Halina Reijn aan de beurt om een goed woordje te doen voor het kleurrijke label. “Ik ben al fan van Oilily sinds ik 5 was en ik spaarde al mijn zakgeld op om kleren te kopen”, beweerde de actrice van Toneelgroep Amsterdam.

De look van de nieuwe collectie viel in goede aarde bij Reijn. “Ik vond het leuk dat het nu een beetje meer rock-‘n-roll, een beetje edgy was en niet meer alleen de bloemen”, legde ze uit. “Het is geen kunst op de catwalk, je gaat die winkel in en je wilt het aantrekken en dat is voor mij heel geschikt. Ik kan niet de hele dag in artistieke, moeilijke jurken rondlopen.”

Ook BNN-presentatrice en voormalig model Nicolette Kluijver was bereid gevonden om Oilily van een eigentijds gezicht te voorzien. De ranke blondine verscheen aan het einde van de show op de catwalk in een wijd uitlopende, geplooide zomerjurk.

Het officiële catwalkprogramma van de AIFW gaat vrijdag verder met shows van MLY, Iris van Herpen en Monique Collignon. Vrijdagmiddag wordt bovendien de Frans Molenaar Prijs uitgereikt aan een jonge, pas afgestudeerde ontwerper. Zaterdag en zondag tonen nog onder anderen Claes Iversen, Blue Blood en C’est Brillant zomercollecties.

[Novum]