Linssen streeft met Showroom naar onthaasting

Met de nieuwe versie van Showroom wil Joris Linssen het kijkerspubliek een rustmoment bieden. “We gaan proberen een soort onthaasting te brengen”, vertelt hij.

Met de nieuwe versie van de tv-klassieker Showroom hoopt Joris Linssen het kijkerspubliek een rustmoment te bieden. “We gaan proberen een soort onthaasting te brengen. Dat is echt revolutionair eigenlijk”, zei hij donderdag in Baarn na de najaarspresentatie van de Nederlandse Publieke Omroep. “Het is in deze tijd heel raar om zo rustig en mooi dingen te laten zien.”

Om die onthaasting te bewerkstelligen, wil de presentator zo weinig mogelijk veranderen aan de opzet van het programma, dat tussen 1977 en 1983 werd uitgezonden door de NCRV. Linssen volgt voor de serie, die vanaf december te zien is, excentrieke mensen, ‘die op eigen wijze hun leven leiden’. “Het is een programma waarin we mensen heel serieus nemen, dus de items duren lang, die duren twaalf minuten.”

Het is voor Linssen, bekend van realityshows als Taxi en Hello Goodbye, naar zijn zeggen een grote eer om Joris’ Showroom een gezicht te mogen geven. “Het is een programma waar ik als 11-jarig jongetje al fan van was”, vertelde hij. “Het is natuurlijk een icoon uit de tv-geschiedenis.” De presentatie van Showroom lag destijds in handen van Jan Fillekers en Henk van der Horst.

Op 3 september keert Linssen terug op Nederland 1 met een nieuwe reeks van Hello Goodbye, waarvoor hij mensen interviewt die vertrekken van of aankomen op Schiphol. Het succes van de serie lijkt nog wel even aan te houden. “Er zijn zelfs voor het jaar daarna weer nieuwe afleveringen besteld”, stelde de televisiemaker. “Dat is echt super. Het is een programma dat mijzelf ook blijft verbazen.”

[Novum]