Glossy Catherine verdwijnt eindelijk uit de winkel

De redactie van Catherine is officieel gestopt met de productie van de glossy. Het tijdschrift werd in april al ten grave gedragen.

De redactie van Catherine is officieel gestopt met de productie van de glossy. Het blad werd in april al ten grave gedragen. Daarna verscheen om de maand toch nog een nummer. “Wij werden door Catherine gedwongen om door te gaan”, stelt hoofdredactrice Riek Tawfik. “Haar advocaat maande ons het blad te blijven uitgeven, in verband met een investeringsverplichting.”

Tawfik en uitgever Annemarie van Gaal, die met Keyl in een zakelijk conflict verkeert, waren daarom verbaasd dat de voormalige presentatrice zich in de media beklaagde over het voortbestaan van het blad, dat eens per twee maanden verscheen. “Ik was verbijsterd toen ik het weer in de winkel zag liggen”, zei ze onlangs in de Volkskrant. “Ik wist niet beter dan dat het zou stoppen.”

Keyl rekent zich die kritiek niet aan. “In Nederland kan een advocaat niemand tot iets dwingen”, zegt ze. De verklaring van Tawfik, die samen met Keyl zorg droeg voor de inhoudelijke kant van Catherine, spreekt ze echter niet tegen. “Dat van die investeringsverplichting zou best kunnen kloppen, daar weet ik het fijne niet van.”

Keyl en Van Gaal, die het blad vorig jaar lanceerden, geraakten eerder dit jaar verwikkeld in een vertrouwenscrisis. “Catherine is met de cijfers naar een andere uitgever gegaan. Die heeft een rapport gemaakt dat van geen kant klopt”, stelt Tawfik.

De second opinion, waarbij onder meer werd gekeken naar de drukkosten, schoot bij Van Gaal in het verkeerde keelgat en maakte een verdere samenwerking onmogelijk. “Catherine heeft daarna niets meer van zich laten horen”, zegt Tawfik. “Dat zijn pertinente leugens”, pareert Keyl. “Ik werd niet meer op de hoogte gehouden.”

Keyl laat zich niet ontmoedigen door de ondergang van haar blad, waarvan momenteel het september/oktobernummer in de winkel ligt. “Ik heb zo ongelooflijk veel plannen voor de toekomst”, jubelt ze. Details wil ze nog niet vrijgeven. AM Media, de uitgeverij van Van Gaal, heeft inmiddels al een nieuw concept klaarliggen. “Het wordt een blad voor een iets jongere doelgroep dan die van Catherine, zo tussen de 40 en 55 jaar”, legt Tawfik uit.

Doordat het blad niet is verbonden aan één persoon, kan de redactie een breder scala aan onderwerpen aanboren. “We konden niet schrijven over puberende kinderen, want die heeft Catherine niet. En het zou ook vreemd zijn geweest als we uitgebreid hadden geschreven over huwelijksproblemen, want Catherine is niet getrouwd.” Het eerste nummer van de nog naamloze glossy staat gepland voor half november.

[Novum]