Massaal 3D-brillen verspreid voor filmtrailer

In de Verenigde Staten worden 150 miljoen 3D-brillen verspreid voor een trailer van de film ‘Monsters vs. aliens’. Het spotje wordt op 1 februari uitgezonden.

(Novum/AP) – In de Verenigde Staten worden honderdvijftig miljoen 3D-brilletjes verspreid voor een trailer van de animatiefilm ‘Monsters vs. aliens’ die volgende maand wordt uitgezonden tijdens de Super Bowl. Het is voor het eerst dat een 3D-uitzending op zo’n grote schaal wordt gepromoot. Volgens Jeffrey Katzenberg, directeur van producent DreamWorks Animation, is de stunt ‘wellicht de grootste reclamecampagne aller tijden.’

Hoe diep Dreamworks in de buidel tast voor de miljoenen brillen, die gratis worden vergeven in onder meer kruidenierszaken en drogisterijen, wil Katzenberg niet zeggen. Wel stelt hij dat de promotiestunt ’tientallen miljoenen’ kost.

Katzenberg belooft dat de kwaliteit van de 3D-beelden superieur is aan wat eerder is vertoond. Een nieuwe technologie moet ervoor zorgen dat de beelden ook zonder bril goed te bekijken zijn. Bij eerdere 3D-films, die gebruikmaakten van groene en rode beelden, was dat niet het geval.

‘Monsters vs. aliens’ draait om vijf monsters die door de Amerikaanse regering worden ingezet om de aarde te beschermen tegen een invasie van buitenaardse wezens. De computeranimatiefilm gaat in de Verenigde Staten op 27 maart in première en zal in 3D worden vertoond in Imax-theaters. In Nederland is de film, met stemmen van onder anderen Reese Witherspoon en Kiefer Sutherland, vanaf 2 april te zien.

NBC, die de finale van het American footballseizoen op 1 februari uitzendt, heeft zelf ook baat bij de miljoenen brillen die worden uitgedeeld. De Amerikaanse televisiezender zendt een dag later een 3D-aflevering uit van de televisieserie Chuck.

[Novum]