Milow zet Paradiso in vuur en vlam

Milow debuteerde vrijdag als hoofdact in Paradiso en deed dat met verve. Hoogtepunt was zijn hit ‘Ayo technology’, waarmee hij in Nederland op één stond.

Milow debuteerde vrijdag als hoofdact in Paradiso en deed dat met verve. Alsof hij niet anders gewend was, gaf de Belgische zanger, die in de Amsterdamse poptempel eerder in de voorprogramma’s stond van Bløf en Racoon, een ruim anderhalf uur durend optreden voor een uitverkochte zaal.

Het concert zou eigenlijk al in oktober plaatsvinden, maar werd verschoven naar januari. De keuze om nog even te wachten, heeft Milow en zijn band geen windeieren gelegd. Door het succes van zijn hit ‘Ayo technology’, oorspronkelijk een nummer van 50 Cent en Justin Timberlake, was Paradiso tot de nok toe gevuld. Na twee rustige nummers sprak de 27-jarige zanger zijn fans met een verbaasd gezicht toe. “We hadden vooraf gerekend op vijfhonderd man, maar al snel bleek dat we voor een uitverkochte zaal zouden staan”, zei hij.

Milow, wiens echte naam Jonathan Vandenbroeck luidt, nam regelmatig de tijd om te genieten van het enthousiaste publiek. Aangezien veel mensen duidelijk nog niet bekend waren met zijn liedjes, was er in het begin nog veel rumoer. Met een cover van Bruce Springsteen, ‘Thunder road’, en zijn andere hit ‘You don’t know’ kreeg hij het publiek echter volledig op zijn hand.

Zeker het laatstgenoemde nummer werd gewaardeerd door de toeschouwers, die uit volle borst meezongen en Vandenbroeck bijna sprakeloos deden toekijken. Ook had Milow de klassiekers ‘Brown eyed girl’ van Van Morrison en Bob Dylans ‘Knockin’ on heaven’s door’ creatief verwerkt in enkele nummers.

Voorafgaand aan het nummer ‘Stephanie’, een ode aan een overleden vriendin, stond Milow even stil bij de tragedie in het Belgische Dendermonde, waar eerder op de dag bij een steekpartij in een crèche twee baby’s en een begeleidster waren gedood. Hij omschreef het nummer als ‘een ode aan het leven’.

Hoogtepunt van de avond was zoals verwacht zijn grote hit ‘Ayo technology’, die in Nederland eind vorig jaar op de eerste plaats van de singlelijst stond. Aan het einde van het concert volgde een volledig akoestische toegift van drie nummers, waarbij Milow ‘zonder alle technische snufjes’ liet zien de aandacht van het publiek vast te kunnen houden.

[Novum]