Website stopt met persiflages BN’ers

De website vinden.nl heeft besloten te stoppen met de reclames waarin bekende Nederlanders worden gepersifleerd. De zoekmachine is blij met de commotie.

De website vinden.nl heeft besloten te stoppen met de reclames waarin bekende Nederlanders worden gepersifleerd. De zoekmachine wil de kou uit de lucht halen, ‘na de overdreven reactie van de BN’ers’, zo legt de directeur van het bedrijf, Jan-Willem Tusveld uit.

Dinsdag werd bekend dat Joop Braakhekke de website voor de rechter wilde slepen als de zoekmachine niet zou stoppen met het gebruik van de naam Joop Braaklekker in de reclamecampagne. Vinden.nl verklaarde aanvankelijk gewoon door te gaan met de campagne. Nadat meer gepersifleerde BN’ers, onder wie Willibrord Frequin, bezwaar aantekenden, kwam de website daar alsnog op terug.

De zoekmachine wil de zaak nu zelf schikken. “Voor elke gepersifleerde BN’er stellen we duizend euro beschikbaar voor een goed doel, dat ze zelf mogen aanwijzen”, legt Tusveld uit.

Tusveld ontkent dat het om publiciteitsstunt gaat. “De BN’ers kunnen alsnog naar de rechter stappen”, vreest hij. Maar blij met de commotie is hij stiekem wel. “Onze website is er natuurlijk wel door op de kaart gezet.”

De reclames, die onder meer zijn te vinden op de radio en in dagbladen, worden volgens Tusveld donderdag definitief stopgezet.

[Novum]