De Avro overtreedt met het programma ‘Op Zoek Naar Mary Poppins’ bepaalde gedragscodes die opgesteld zijn voor de publieke omroepen. Dat stelt Vrij Nederland.
De Avro overtreedt met het programma ‘Op Zoek Naar Mary Poppins’ bepaalde gedragscodes die opgesteld zijn voor de publieke omroepen. Dat stelt het opnieweekblad Vrij Nederland.
De omroep rekent voor sms’jes of belletjes van televisiekijkers die op hun favoriete kandidate stemmen zestig eurocent. De kijkers geven met hun stem aan wie zij het liefst in de uiteindelijke musical zouden willen zien. De directe kosten voor een dergelijke sms’je of telefoongesprek bedragen 31 eurocent, zo blijkt uit eerder onderzoek van het ministerie van Justitie. Dat zou betekenen dat er 29 eurocent overblijft voor de Avro. Maar de omroep mag niet meer dan de eigenlijke kosten voor het tekstbericht of telefoontje rekenen, stelt Vrij Nederland.
Dit is niet de enige overtreding die de omroep maakt. In sommige afleveringen maken de stemmers kans op een theaterarrangement en door het uitloven van deze prijs valt het programma deels onder de Wet op de kansspelen. Deze wet bepaalt dat er niet meer gevraagd mag worden voor het stemmen dan de prijs van een sms of telefoongesprek.
Volgens programmaleider Kees Tukker van de Avro is in de gedragscode aangegeven dat het toegestaan is extra inkomsten te gebruiken als er achteraf een verklaring wordt afgegeven. De eventuele winst gemaakt op inkomende smsjes en telefoontjes zal in dit geval gebruikt worden voor de financiering van het televisieprogramma. Andere omroepen zouden werken met dezelfde methodes. “Afwijken is in dit geval eigenlijk conformeren aan de andere omroepen”, zegt Tukker.
Het Commissariaat voor de Media buigt zich over een ander twistpunt. Het commissariaat onderzoekt of er tijdens de uitzending reclame wordt gemaakt voor de toekomstige musical, die geproduceerd zal worden door Joop van de Ende Theaterproducties. Ook dit is in strijd met de gedragscodes voor de publieke omroepen.
[Novum]