Webshops die stunten met games hebben in grote mate bijgedragen aan de teloorgang van de Free Record Shop. Dat meldt de populaire gamewebsite Gamekings.tv.
Webshops die stunten met games hebben in grote mate bijgedragen aan de teloorgang van de Free Record Shop. Dat blijkt uit onderzoek onder 4500 bezoekers van de populaire Nederlandse gamewebsite Gamekings.tv. De online winkels kunnen games goedkoper aanbieden door scherp in te kopen in het buitenland.
In 2007 kocht 27 procent van de gamers zijn spellen nog bij de Free Record Shop. In 2012 was dit nog slechts zes procent. In dezelfde periode steeg het percentage gamers dat zijn spelletjes kocht bij de webshops van 22 tot bijna vijftig procent.
Het marktaandeel van Free Record Shop in het segment gaming bleef lange tijd sterk, maar bleek uiteindelijk niet opgewassen tegen het stunten met prijzen van webwinkels. Deze bieden kortingen tot twintig euro per game. Volgens gamejournalist Boris van de Ven was gaming ‘een van de laatste onderdelen’ waarmee Free Record Shop de laatste jaren nog wel succes had. De verkoop van muziek- en films liep eerder al terug door downloaden en diensten als Spotify en iTunes. In Nederland zijn ruim honderd webwinkels actief die zich specialiseren in de online verkoop van videogames. Eind 2013 liggen de nieuwe PlayStation 4 van Sony en de Xbox One van Microsoft, in de winkels. Daarmee zal naar verwachting de verkoop van videogames een flinke impuls krijgen.
[NOVUM]