Felix the Cat wordt het gezicht van zijn eigen kledingmerk. Dat liet Dreamworks-topman Jeffrey Katzenberg dinsdag weten tijdens de Licensing Expo in Las Vegas.
Felix the Cat wordt het gezicht van zijn eigen kledingmerk. Dat liet Dreamworks-topman Jeffrey Katzenberg dinsdag weten tijdens de Licensing Expo in Las Vegas, schrijft de Amerikaanse krant Los Angeles Times.
Filmstudio Dreamworks kocht onlangs de rechten van het getekende zwarte katje uit het tijdperk van de stomme film. Het plan is filmpjes van Felix te maken en de kledinglijn als ondersteunende merchandise te lanceren.
“Felix is inmiddels het niveau van klassieker ontgroeid en is nu een icoon”, zei Katzenberg. “We willen van hem een van de meest gewilde modemerken ter wereld maken.”
Korte tekenfilms van Felix the Cat verschenen voor het eerst in 1919, toen nog met een witte Felix. Deze werden vooral vertoond tijdens speciale evenementen en voorafgaand aan bioscoopfilms.
Met de komst van tekenfilms met geluid, eind jaren twintig, was Felix’ populariteit tanende en werd hij voorbijgestreefd door vooral Mickey Mouse. Toch worden tot op de dag van vandaag nog nieuwe filmpjes van Felix gemaakt en staan stemacteurs in de rij om hem in te mogen spreken.
De bekendste versie van Felix is overigens niet het origineel, maar een ontwerp uit 1953. De veel meer gestileerde ‘Felix nieuwe stijl’ heeft veel langere benen en doet veel mensachtiger aan. Voor het kledingmerk wil Dreamworks deze nieuwe Felix gebruiken.
[NOVUM]