De Amsterdamse Fashion Week is een bron van inspiratie voor Nederlandse stylisten. “Ik vind het leuk om daar nieuw talent te spotten”, zegt Bastiaan van Schaik.
De Amsterdam International Fashion Week, die vrijdag is begonnen, is een bron van inspiratie voor Nederlandse stylisten. “Ik vind het leuk om daar nieuw talent te spotten en te zien wat jonge ontwerpers bezighoudt”, vertelt Bastiaan van Schaik aan Novum Nieuws.
Ook Danie Bles gaat graag naar shows tijdens Fashion Weeks in binnen- en buitenland. “Het inspireert me omdat ik ook op dat niveau zou willen werken”, aldus de styliste, die ook een eigen kledinglijn heeft. “Dat is iets wat iedere ontwerper wel met zijn merk wil.”
De 36-jarige Bles vindt de Amsterdamse modeweek, die sinds 2004 wordt georganiseerd, ‘een goed initiatief dat nog wel moet groeien’. “Het is mooi om Nederlanders te confronteren en op te voeden met mode”, stelt ze. “Het is ook goed er tijdens zo’n Fashion Week een balans is tussen verschillende soorten mode. Elke designer heeft toch z’n eigen dna.”
De timing van het modefestijn, dat in januari en juli wordt gehouden, kan volgens Bles wel iets beter. “Ik denk dat het beter zou zijn als ‘ie mee zou gaan in de reeks van Londen en Milaan. Nu staat ‘ie los.” Dat kan ook juist een voordeel zijn, denkt Van Schaik. “Ze zijn nu als eerste, dan zijn de budgetten van de inkopers nog groot.”
Van Bles zou de modeweek ook wat internationaler mogen worden. “Meer buitenlandse modejournalisten op de eerste rij”, stelt ze voor. “Het is nu vrij Nederlands. Als een Nederlandse voetballer goed is, wordt hij ook over de hele wereld gescout.” Toch houdt het buitenland Nederland wel in de gaten, aldus Van Schaik. “Nederland is bijvoorbeeld een topland op het gebied van denim, met merken als G-Star.”
De stylisten zijn het erover eens dat de invloed van een Fashion Week niet direct invloed heeft op het straatbeeld. “De creativiteit tijdens shows is niet direct te vertalen naar wat mensen dragen in het dagelijks leven. Ik denk dat modebloggers, de economie of de muziek daar een grotere invloed op hebben”, legt Bles uit. Daar sluit Van Schaik zich bij aan. “Mensen kijken veel naar bloggers, daar kan mode moeilijk tegenop. Het duurt natuurlijk ook een tijdje voor alle collecties die geshowd worden, in de winkels liggen.”
[NOVUM]