Tjitske Reidinga zamelt geld in voor Linda de Mol

Tjitske Reidinga zet zich in voor het goede doel. De opbrengst van het theaterstuk Bedscènes op 16 september in theater DeLaMar gaat naar de Linda Foundation.

Tjitske Reidinga gaat zich inzetten voor het goede doel. De opbrengst van het theaterstuk Bedscènes op 16 september in theater DeLaMar, waarin zij de hoofdrol speelt, gaat naar de Linda Foundation.

“Het is eigenlijk een cadeautje dat ik heb gekregen van Tjitske en van DeLaMar”, zegt De Mol maandag voor de camera van Novum Nieuws. “Dat vind ik een heel bijzonder gebaar, want het kost ze natuurlijk heel veel geld.”

De beide dames zijn tijdens de avond speciale gastvrouwen van de benefietavond. De Mol neemt de presentatie op zich. “Ik heet iedereen welkom en vertel wat het goede doel is”, vertelt De Mol. De 42-jarige Reidinga staat die avond gewoon op de planken als Johanna, met onder anderen Lies Visschedijk en Loes Luca.

Kaartjes kosten 55 euro, iets meer dan normaliter. Maar daar krijgt de bezoeker dan ook iets extra’s voor. “Na afloop van het stuk kunnen mensen met de cast een drankje komen drinken en krijgen ze een goodie bag”, zegt Reidinga.

De Mol richtte de Linda Foundation vorig jaar op, samen met haar blad Linda. De organisatie stelt zich tot doel alleenstaande moeders met kinderen in Nederland financieel te ondersteunen. De gezinnen krijgen een doos met 600 euro aan cadeaubonnen.

“Zo kunnen ze iets leuks kopen voor tijdens de feestdagen en is er nog een appeltje voor de dorst voor het volgende jaar”, zegt De Mol. “Het zijn gezinnen met een paar kinderen die van een paar tientjes per week moeten zien rond te komen, en dat is gewoon niet te doen.”

“Het is een groot probleem waar weinig over wordt gesproken in Nederland, omdat er heel veel schaamte omheen hangt”, gaat De Mol verder. Ze geeft toe het probleem heus niet te zullen oplossen met haar initiatief. “Maar het leek mij een heel mooi idee om, samen met mensen die hun kinderen alles kunnen geven wat ze nodig hebben, een soort solidariteitsnetwerk te kunnen opbouwen.”

De Mol benadrukt ook dat ze zelf alle kosten van de organisatie draagt, zodat elke gedoneerde cent ook werkelijk bij de gezinnen terechtkomt. “En veel bedrijven stoppen er zelf ook geld in. Zo wordt een tientje twaalf euro.”

[NOVUM]