Regisseur maakt Penoza IV vanuit Los Angeles

LOS ANGELES – Regisseur Diederik van Rooijen is in december naar Los Angeles verhuisd, waar hij hoopt op korte termijn zijn eerste Hollywood-film te gaan regisseren.

LOS ANGELES – Regisseur Diederik van Rooijen is in december naar Los Angeles verhuisd, waar hij hoopt op korte termijn zijn eerste Hollywood-film te gaan regisseren. Maar zijn troetelkindje Penoza kon hij niet loslaten. Daarom maakt de Nederlander op dit moment dagen van bijna 24 uur: overdag heeft hij ontmoetingen en besprekingen, en ’s nachts werkt Van Rooijen met zijn vaste crew aan het monteren van Penoza IV.

“Ik heb de opnames van de eerste vijf afleveringen zelf nog kunnen doen”, vertelt Van Rooijen tijdens een kort verblijf in Amsterdam. Collega Shariff Korver (Infiltrant) neemt de laatste vijf episodes voor zijn rekening. “Maar ik hou nauw contact met hem en coach hem door de draaiperiode heen. Penoza is toch mijn kindje: ze mag best even onder leiding van iemand anders gaan studeren, maar ze moet wel elk weekend thuiskomen om de was te doen.”

Film-editors Moek de Groot en Stanley Kolk zijn al vier seizoenen de vaste partners-in-crime van Van Rooijen. “We monteren de gedraaide scènes en bepalen daarmee het tempo en het gevoel van serie”, vertelt Kolk. “In de montagekamer wordt pas het ritme van het verhaal bepaald, en kunnen we goed overzien of alle verhaallijnen wel goed tot hun recht komen.” De Nederlandse editor stuurt de voorlopige versies van de scènes digitaal naar Van Rooijen die ze in Los Angeles in de nachtelijke uurtjes van commentaren voorziet. “We hebben de serie een heel eigen beeldtaal gegeven die we na drie seizoenen kennen als onze broekzak. Ik ben er bijzonder trots op dat de camera continue bovenop de emotie zit, er is weinig ruimte voor ademhalen. Net zoals de meeste personages zich in het criminele milieu van Carmen voelen.”

De vierde serie, die dit najaar wordt uitgezonden, gaat direct verder waar Penoza III stopte. Hoofdpersonage Carmen van Walraven (Monic Hendrickx) ligt in een coma na een moordaanslag door huurmoordenaar Berry (Loek Peters). “Natúúrlijk wordt ze wakker”, verklapt Van Rooijen. “Penoza zonder Carmen bestaat niet: zij is de motor waar alles op draait. Maar er zijn wel zaken veranderd. Er dient zich een brute nieuwe schurk aan, gespeeld door Jacob Derwig. En tegelijkertijd bouwen we echt verder voort op de personages die iedereen al kent. Vooral zoon Boris krijgt een cruciale rol dit seizoen.”

De makers hebben het vorige seizoen serieus overwogen om Carmen te laten sterven. “Maar in de loop van drie seizoenen hebben alle personages wel eens een sterfscene gedraaid”, grinnikt de regisseur. “We hebben overwogen Luther aan het einde van de eerste reeks zelfmoord te laten plegen. Maar soms doen dingen ons echt teveel pijn. Haar definitieve dood voelde bij niemand van de makers goed.”

Nadat Penoza IV is afgerond, wil ook Kolk gaan proberen voet aan de grond te krijgen in Hollywood. “Onze thrillers Taped en Daglicht hebben heel veel buzz gegenereerd, niet alleen voor Diederik”, vertelt hij. Een Amerikaanse agent heeft al contact gezocht om hem te vertegenwoordigen. “Dat is al het halve werk: je komt niet eens voorbij de receptie zonder uitnodiging. Ik zou gek zijn als ik niet zou gaan proberen serieus werk van deze kans te maken.”

[NOVUM]