Q The Beat stelt vragen over luisteraars-acties FM-commerciëlen

Radiostation Q The Beat heeft vandaag vragen gesteld aan het Commissariaat van de Media. De vragen behelzen de luisteraars-acties, die de bestaande FM-commerciëlen zijn gestart in het kader van de naderende beslissing van het kabinet over het al dan niet veilen van de FM radio-etherfrequenties.

In de spots op o.a.SKY radio wordt een link gelegd tussen de financiële positie van KPN met als oorzaak de UMTS veiling en de huidige situatie van de FM commerciëlen die bij een veiling het loodje zouden leggen.

Q The Beat vraagt zich in haar brief aan het Commissariaat af of de stations-eigenaren hun eigen medium mogen gebruiken voor politieke propaganda door middel van het verstrekken van eenzijdige en gekleurde informatie naar de luisteraar toe.

Naast de inhoud van de promo’s heeft Q The Beat de grootste moeite met het feit dat op SKY Radio nieuwslezer Arend Langeberg is ingezet om ook deze promo in te spreken. Door deze combinatie kan de spot als ‘nieuws’ op de luisteraar overkomen en niet als ‘promo’. (M/QtheBeat / 22 juni 2001)