Colorful Radio start vandaag een publieksactie om op FM te komen. Om 12 uur is een speciale website live gegaan en zijn er volop actiespotjes op de zender. Morgen adverteert Colorful in landelijke dagbladen. Zo begint een actie om Staatssecretarissen en Kamerleden massaal mailtjes te sturen.
Het Kabinet besloot onlangs de herverdeling van FM-frequenties opnieuw een jaar uit te stellen. De veiling wordt sinds 18 maart 1997 uitgesteld. Wel werden twee FM-pakketten voor nieuwkomers gecreeerd, voor de periode van slechts 1 jaar. Colorful wil een van die pakketten verwerven. De multi-culturele zender Colorful Radio heeft een landelijke kabeldekking. Het is eigendom van NRG, de Nederlandse Radiogroep. Door de actie hoopt Colorful de criteria te beinvloeden waarop de twee pakketten worden verdeeld.
Martin Bosma: “Marktaandeel is een raar criterium om nieuwkomers op te beoordelen. De essentie van nieuwkomers is nou net dat ze geen marktaandeel hebben. Bovendien ga je appels met peren vergelijken. Sommige nieuwkomers hebben een AM-frequentie, bijvoorbeeld vanuit Engeland. Anderen, zoals Colorful, moeten het helemaal hebben van alleen kabel.”
Colorful Radio start de actie met enige tegenzin. Rico de Keijzer: “Eigenlijk vinden we het maar niks om de mailboxen van politici ongevraagd te gaan volstoppen. Maar dit is waar men naar luistert. PvdA en D66 stemden twaalf keer voor de veiling. Vervolgens draaiden die fracties 180 graden, met als ENIGE argument dat er mailtjes waren binnengekomen na een actie op Sky en 538. Blijkbaar krijgen luisteraars bij een bepaald aantal mailtjes hun zin. Hopelijk kunnen we nu op deze manier ook de criteria voor deze twee FM-pakketten beinvloeden.”
Wie naar Colorful.nl gaat kan daar op een voorgedrukte brief klikken die naar Staatssecretarissen en Kamerleden wordt verstuurd. De tekst van die brief luidt:
Colorful zendt meer dan twee jaar uit, het heeft een landelijke kabeldekking en is immens populair. Daarom verdient Colorful een kans.
Colorful doet niet mee aan officieel marktonderzoek. Dat heeft geen zin, want de opinie-onderzoekers bereiken nauwelijks allochtonen. Daarom: als ‘marktaandeel’ moet meetellen, dan moet de overheid zelf een onafhankelijk onderzoek houden.
FM is daarom noodzaak.
Al jaren kijk ik uit naar het moment dat Colorful Radio via de FM te ontvangen is. Dat zou het voor veel meer mensen mogelijk maken Colorful te volgen. Juist allochtonen luisteren weinig via de kabel en dat staat een verdere groei van de zender in de weg.
Ik ben een luisteraar van Colorful Radio, de enige landelijke multi-culturele zender. Colorful brengt wat geen enkel andere station biedt. Het heeft als enige Nederlandse zender oog voor de veranderende bevolkingssamenstelling.
Geachte heer/mevrouw,