Verdubbeling bereik commerciële regionale radiozenders

De FM-verdeling, zoals maandag 26 mei 2003 bekend is gemaakt door de Staatsecretarissen Wijn en Van Leeuwen, resulteert in een verdubbeling van het potentieel bereik van de commerciële regionale radiozenders.

CRN, de landelijke verkoopmaatschappij van de zenders is uitermate tevreden met het resultaat. Jan Lagrouw, directeur van CRN: “Direct na onze start, nu ruim vier jaar geleden, werden wij geconfronteerd met de op handen zijnde verdeling, de stekker zat nog niet in het zendapparaat of dreigde er al weer uitgehaald te worden. Na een lang juridisch steekspel zijn wij blij dat de regering rekening heeft gehouden met de positieve ontwikkeling van de regionale commerciële branche de afgelopen jaren en dat onze zenders hun werk kunnen vervolgen op sterke fm-frequenties, waarmee wij als totaalpakket gelijk worden gesteld aan het bereik van landelijke radiostations.”

De bij CRN aangesloten commerciële radiozenders zijn: Rebecca Radio, Waterstad FM, HOT-Radio, Keizerstad FM, Radio Limburg, Radio 8FM, XFM, Fresh FM en CITY FM. Daarnaast maken ook de grootstedelijke radiozenders Stads Radio Rotterdam en Stads Radio Den Haag deel uit van het zenderpakket. In de oude situatie was het bereik van de zenders ongeveer 25% van de bevolking, in de nieuwe situatie stijgt dit bereik naar ruim 60%.

Naast de verkoop van reclamezendtijd aan landelijke adverteerders, behartigt CRN ook de belangen van de radiozenders in de Stichting PRE en in het Continue Luisteronderzoek. Door de gunstige verdeling van de FM-frequenties voor de commerciële radiozenders verwacht CRN dat de positieve ontwikkeling van het marktaandeel in de primaire doelgroep van 20 tot 34 jaar zich in de tweede helft van dit jaar zal continueren. [Radio.nl]