Acht miljoen en 111 euro moest hij ervoor betalen, maar nu heeft Ad Ossendrijver dan toch zijn FM-frequentie. Niet voor zijn zender Arrow Classic Rock; die blijft alleen op middengolf en op kabel te beluisteren. Maar ‘in de loop van december’ gaat hij van start met Arrow Classic Jazz.
De toedeling van een FM-frequentie aan Arrow is de laatste fase van de frequentieveiling die in de zomer de radiowereld op zijn kop zette. Nieuwe zenders als Veronica en RTL FM verwierven een frequentie, maar Arrow Classic Rock greep er naast. Ossendrijver was een geslagen man .
Maar nu is het raak. Ossendrijver gaat in de ochtend ’tophits’ uit de klassieke muziek uitzenden, maar daarna wordt het jazz. Het lijkt geen supercommerciële muzieksoort, maar Ossendrijver verwacht dat de investering kan worden terugverdiend. ‘Het gaat om een periode van acht jaar, dus het kost een miljoen per jaar. We gaan lekker toegankelijke jazz uitzenden. Want jazz wordt steeds populairder.’
Daarin lijkt hij gelijk te hebben. Veel van de concurrenten die door hem werden afgetroefd, wilden ook jazz uitzenden: North Sea Jazz FM, SuperJazz en Hammock FM.
Manager Margreet Spit van jazz-label Blue Note zegt ‘niet te klagen’ te hebben. ‘Maar dat komt ook wel door artiesten zoals Norah Jones, die al triple platina is.’ Bij Sony Music groeit de verkoop van jazz-muziek zelfs flink, al komt dat deels doordat de marketing van de jazz is uitbesteed aan verkooporganisatie Challenge. ‘Sindsdien verkoopt zelfs de Free Record Shop weer jazz van ons’, zegt Veronique da Silva Solis van Sony Music.
Ook lijkt er groei te zitten in het aantal jazz-clubs en -festivals. Naast het eeuwig uitverkochte North Sea Jazz Festival bestaat er nu het Worldport Jazz Festival in Rotterdam. In Amsterdam is in clubs als Bitterzoet meer belangstelling voor jazz dan in het verleden.
Zelfs Theo van den Hoek, directeur van het North Sea Jazz Festival en één van de initiatiefnemers van het verslagen radiostation North Sea Jazz FM, ziet tekenen van groei . ‘Muziekuitgevers stoten weliswaar jazz-labels af omdat het niet goed gaat. Maar ik kom net uit New York, waar ik met de directeuren van dertien grote jazz-festivals heb gesproken. Zij melden wel allemaal een groeiende belangstelling.’ Maar acht miljoen euro voor een zender? ‘Dat lijkt mij een aardig risico.’ Al heeft hij zelf volgens sommige bronnen slechts 111 euro minder geboden. [Volkskrant/Radio.nl]