Jongerenradio, serieuze radio…?

Ik kon een glimlach niet onderdrukken toen ik de berichtgeving rond de restyling van Radio 3FM bekeek. Een nieuw logo en een nieuwe slogan moeten de vernieuwde programmering kracht bijzetten. Het kuiken, jarenlang het boegbeeld van de jongste publieke omroep, moest plaatsmaken voor een nieuw beeldmerk.

Op zich kan ik me daarbij wel iets voorstellen. Als je dan de boel wilt opfrissen, doe het dan goed. Overigens heb ik de logo’s van de publieke omroep nooit echt begrepen. Bij 3FM was er het kuiken en Radio 2 werd geassocieerd met een hond. Terwijl de jonge honden juist bij 3FM zitten… Of begrijp ik het dan verkeerd?

Hoe dan ook, er kwam iets nieuws voor in de plaats. Inmiddels heb ik vernomen dat iemand het nieuwe logo heeft getypeerd als graffiti van een 14-jarige’ en dat er een internetcampagne is gestart om het kuiken terug te krijgen. Maar wat mij het meest opviel aan de hele restyling was de tekst ‘serious radio’ in het logo. Ze gaan dus serieuze radio maken? Als 3FM zich wil profileren als een zender voor jongeren, is serieus zijn nou juist hetgeen wat ze niet moeten doen, volgens mij. Tenzij ze alleen bedoelen dat ze hun vak op een serieuze manier uitoefenen. Maar als de programma’s serieus van aard worden (kan ik me niet echt voorstellen trouwens, hoor) zijn ze op de verkeerde weg.

Waarom, vraag u? Welnu, om de volgende reden. Zelf ben ik programmaleider bij een lokale omroep. In onze gemeente bestaat een zogenaamde ‘jongeren advies groep’. Deze groep jongeren wordt door het gemeentebestuur regelmatig gevraagd om advies over allerlei zaken. Het leek me dus, een aantal jaren geleden, een goede zaak om ze ook bij onze omroep te betrekken en ze advies te vragen over de invulling van onze jongerenprogramma’s. Dus kwam er een vergadering, waarbij vrijwel alle mensen die bij ons bezig zijn met programma’s voor jongeren, aanwezig waren. Overigens zijn dat zelf ook veelal jongeren. Zij werden voorgesteld aan de leden van de adviesgroep en er volgde een discussie.

Uit het gesprek kwam naar voren dat de jongeren bij voorkeur geen serieuze zaken op de radio wilden horen. Nieuwsbulletins op het hele uur, okee… Maar verder vooral veel onzin, slap geklets en natuurlijk muziek. Niets serieus dus. Hmmm, als ik dan denk aan de meeste programma’s van zenders die zich richten op een jong publiek, valt er inderdaad een hoop nonsens te bespeuren. Dat is dus goed, begrijp ik uit de woorden van de jongeren. Mijn aanbeveling derhalve: voeg het woord “not” toe aan de tekst “serious radio” en het scoort als een trein. Eh, hoop ik. In elk geval heb ik nog een tweede suggestie achter de hand. Een ei als logo. Da’s immers de jongere versie van het kuiken…?
Ramond Bos