Een consortium onder leiding van de Telegraaf Media Groep (TMG) neemt Sky Radio over van News Corporation. Met de overname is een bedrag van 190 miljoen euro gemoeid. De Telegraaf wordt voor circa 30% eigenaar, omdat de ‘cross-ownership regeling’ in de Nederlandse Mediawet niet toestaat dat de uitgever een belang groter dan een derde houdt in een nationale commerciele omroepinstelling. Investeringsmaatschappij ING Corporate Investments neemt het andere deel voor haar rekening.
De uitgever heeft een optie om het belang van ING in het consortium over te nemen als het aandeel van de Telegraaf in de totale oplage van de Nederlandse dagbladen onder de 25% daalt of als de huidige mediaregelgeving versoepeld wordt. TMG heeft ook al een belang van 20 procent in SBS Group.
Sky Radio Limited bestaat uit vier radiostations: Sky Radio Nederland, Radio Veronica, Classic FM en Sky Radio Hessen (Duitsland). Ton Lathouwers (chairman Sky Radio) en Ab Trik (CEO) zijn blij met de overname. “Wij zijn verheugd dat TMG, een toonaangevende Nederlandse mediagroep, een belang heeft genomen in Sky Radio Limited. Onze positie op de Nederlandse mediamarkt zal zeker versterkt worden met TMG als aandeelhouder en partner, en zal leiden tot interessante nieuwe mogelijkheden.”
Ad Swartjes, bestuursvoorzitter van TMG: “Sky Radio Limited is een uitstekende onderneming met een goed track record en een groeiende marktpositie. Door deze overname verkrijgt TMG een aandeel in toonaangevende merken in een expanderende radiomarkt. Wij willen graag verder werken met het management van de onderneming dat bewezen heeft geweldige radiozenders te kunnen creëren en TMG zal de toekomstige ontwikkeling van het bedrijf actief ondersteunen.”
Sky Radio is opgericht in 1988 en is daarmee één van de eerste commerciële radiostations in Nederland. De zender is bekend door haar format: non-stop relaxte muziek. Het station heeft momenteel een marktaandeel van 9,8%. Radio Veronica heeft een lang verleden in de Nederlandse radiogeschiedenis en zendt tegenwoordig hits uit uit de jaren ’80 en ’90. Het marktaandeel staat op 4,8%. Classic FM het meest populaire klassieke radiostation van Nederland met 2,3%. [JS/Radio.NL]