Luistercijfers Duitsland: luistertijd blijft constant

De gemiddelde luistertijd van de Duitsers is de afgelopen periode constant gebleven. Dit blijkt uit de laatste luistercijfers (Media-Analyse 2008 Radio I) die afgelopen woensdag werden gepubliceerd. Gemiddeld luisterden de Duitsers 200 minuten per dag naar de radio en dat is precies gelijk als de voorgaande periode. Onder de jongeren blijkt radio iets aan populariteit te hebben gewonnen. De doelgroep 14 tot 29 jaar luistert namelijk gemiddeld 160 minuten per dag naar de radio en dat is twee minuten meer dan de voorgaande periode.

Twee maal per jaar is het ‘D-day’ voor radiomakers in Duitsland. Op een woensdag in maart en juli verschijnen namelijk de nieuwe luistercijfers. Zo ook afgelopen woensdag en dus zet Radio.NL de rangen en standen uit Hessen, Berlijn, Noordrijn-Westfalen en Nedersaksen op een rij.

Hessen
Voor Hit Radio FFH in Hessen mocht het inmiddels geen verassing meer zijn: het station was opnieuw de best beluisterde radiozender in Hessen. En dat al voor de 26e keer op een rij. FFH scoort nog altijd een marktaandeel van 31,9% (-2%) en houdt daarmee de concurrentie ver op afstand. Gemiddeld trekt het station 614.000 luisteraars per uur, een stijging van 11.000 luisteraars.

Op plek twee staat nog altijd de schlagerzender hr 4 dat stabiel bleef met 19,8% marktaandeel. De popzender hr3 daarentegen boekte een bescheiden wist en steeg naar 16,9% (+0,5%).

De jongerenzender Planet Radio zag het marktaandeel licht stijgen naar 4,3%. Het jonge zusje van FFH blijft daarmee de best beluisterde jongerenzender, aangezien het publieke You FM bleef steken op 2,4%. Harmony FM, het gouwe ouwe zusje van FFH, zag het marktaandeel echter flink dalen.

Sky Radio bleef, ondanks het vertrek van het ochtendduo Nadja & Nick, stabiel op een schamele 1%. Main FM, dat recent een aantal etherfrequenties terug gaf aan de overheid, kelderde naar 0,5%.

Berlijn
In de Duitse hoofdstad mocht de oldieszender Berliner Rundfunk 91!4 zich voor de derde maal op een rij marktleider noemen. Wel daalde het marktaandeel met 1,4% naar 11,4%. De hitzender 104.6 RTL deed goede zaken en zag het marktaandeel stijgen naar 10,8%, wat goed is voor plek 2. Het publieke Antenne Brandenburg klom op naar 10,3%, waarmee het zelfs haar zusje radioBerlin 88,8 verslaat. De stadszender van de publieke omroep RBB kende een dramatische periode en daalde ruim 3%.

Noordrijn-Westfalen
In de deelstaat Noordrijn-Westfalen, dat aan een groot gedeelte van oostelijk en zuidelijk Nederland grenst, blijft Radio NRW marktleider. Het samenwerkingsverband van de veertigtal lokale commerciële omroepen scoort hier namelijk een marktaandeel van 32,4%. De schlagerzender WDR 4, dat ook in Nederland van een grote populariteit mag genieten onder de senioren, behaalt een marktaandeel van 18,7%. De jongerenzender 1Live zag haar marktaandeel de afgelopen periode stijgen. Het station, dat begin vorig jaar het roer omgooide, scoort nu 18,1%, gevolgd door de popzender WDR 2 met 15,4%.

Nedersaksen
NDR 1 Niedersachsen blijft verreweg de best beluisterde radiozender in de deelstaat Nedersaksen. Het station, dat gevuld wordt met schlagers, oldies en veel regionale info, scoort namelijk een marktaandeel van 31,1%. Weliswaar verloor NDR 1 Niedersachsen bijna een procent, maar het verschil met de nummer 2, de hitzender ffn, blijft groot. Desondanks was er bij ffn reden voor een bescheiden feestje, want het station zag haar marktaandeel stijgen met 2% naar 18,7%. Maar ook bij de publieke popzender NDR 2 en bij Hit-Radio Antenne Niedersachsen zagen de cijfers er goed uit. NDR 2 scoort 13,7% (+0,2%), terwijl Antenne met een vol procent stijgt naar 13,2%. De nieuwe koers, die in de zomer van 2006 werd ingezet, begint langzamerhand eindelijk haar vruchten af te werpen. Winst was er ook voor de classic rockzender Radio 21 dat steeg naar 3,7%. [RS/Radio.NL]

Gerelateerde berichten