Er hebben zich twee kandidaten gemeld voor het kavel FM6, dat tot november 2009 gebruikt werd door Radio 100FM. Berlingske Media wil samen met SBS Radio proberen het kavel te bemachtigen voor Pop FM. De tweede kandidaat is Radio 100FM, dat inmiddels alweer drie investeerders heeft gevonden waaronder één uit Nederland.
Radio 100FM moest vorig jaar noodgedwongen het FM6-net, bestaande uit 100.0 FM in Kopenhagen en Seeland en 99.9 FM in de regio Randers/Århus in Midden-Jutland en capaciteit op het landelijke DAB-multiplex, uitschakelen. Voormalig eigenaar Talpa Radio van John de Mol wilde niet langer de jaarlijkse licentiekosten van ongeveer 2,9 miljoen euro betalen voor het gebruik van de frequenties. Radio 100FM, dat sinds het faillissement eigendom is van Radio 100FM-directeur Jim Receveur, besloot daarop verder te gaan via een groot aantal lokale frequenties.
In februari van dit jaar startte de Deense overheid de verdeelprocedure voor het kavel FM6. Zoals al eerder werd aangekondigd hangen er geen restricties aan het kavel en zal dit verdeeld worden middels een vergelijkende toets in plaats van een veiling. In eerste instantie werd verwacht dat eind maart een beslissing zou worden genomen, maar de hele procedure is uitgesteld. Afgelopen maandag (10 mei) sloot alsnog het termijn voor inschrijving voor het kavel. In totaal kwamen twee aanvragen binnen: Pop FM en Radio 100FM.
Radio 100FM
Radio 100FM gaat opnieuw proberen om het kavel FM6 in handen te krijgen. Momenteel zendt het station uit via een groot aantal lokale FM-frequenties in Denemarken, hetgeen er mede voor gezorgd heeft dat het marktaandeel van Radio 100FM sinds de uitschakeling van het FM6-net fors is gedaald.
Inmiddels heeft Radio 100FM alweer drie investeerders aan zich weten te binden, zo meldt de website Radionyt. Dit zijn New Radio ApS van Jim Receveur, Interaktiv Media Holding ApS uit Kopenhagen en Marc Media Holding B.V. Achter het laatstgenoemde bedrijf gaat de Nederlander Marc Nanning schuil. Nanning stond samen met Erik de Zwart lange tijd aan het roer van Talpa Radio en was hierdoor al enige tijd verbonden aan het station. Daarvoor was hij lid van lid van de Raad van Bestuur van Strengholt B.V., dat destijds nog eigenaar was van Radio Noordzee.
Sinds enkele jaren is Nanning samen met Erik de Zwart eigenaar van Media & More Factory B.V, dat vorig jaar een vergunning kreeg van het Commissariaat voor de Media om radio te maken onder de naam Smooth Jazz FM. Of ze hiermee een poging willen doen om in Nederland het kavel A8 (ex-Arrow Jazz FM) in handen te krijgen is onbekend.
Pop FM
Omdat SBS Radio niet alleen in mocht schrijven voor het kavel FM6, vanwege het aandeel in Nova FM op FM5, heeft het concern de handen ineen geslagen met uitgeverij Berlingske Media. Samen proberen zij het kavel nu te krijgen voor Pop FM. Deze zender was tot 2005 al in delen van Denemarken via de ether te ontvangen, maar werd vanwege de hoge vergoedingen voor auteursrechten voor muziek gesloten. Begin 2010 werd Pop FM echter nieuw leven in geblazen als internetstation.
Pop FM richt zich met een muziekmix van de jaren ’70, ’80 en ’90 op de doelgroep 35 tot 55 jaar. Dezelfde doelgroep waarop het publieke regionale radionetwerk P4 zich richt. P4 is sinds jaar en dag marktleider in Denemarken.
Berlingske Media krijgt een aandeel van 60% in Pop FM, terwijl SBS Radio de overige 40% krijgt. Daarnaast zal SBS zorgen voor de programmatische invulling en de reclameverkoop, terwijl Berlingske voor de nieuwsvoorziening gaat zorgen.
Welk station de komende jaren mag gaan uitzenden op het kavel FM6 zal uiterlijk 24 juni bekend worden gemaakt. [RS/Radio.NL]