Onder het motto ‘Verrijk je Karma, steun de Boeddhistische Omroep’ is de BOS een wervingscampagne gestart om het aantal Vrienden van de BOS te verhogen. Nu de politiek besloten heeft dat de kleine levensbeschouwelijke omroepen vanaf 2016 gaan verdwijnen, kan BOS de steun van de kijkers en luisteraars goed gebruiken.
Met een vette knipoog naar tv-programma’s als De Wereld Draait Door, Utopia en Spoorloos, maakt de campagne duidelijk dat de BOS in het medialandschap ook een bijdrage levert met programma’s die zin en betekenis geven.
11 euro per jaar
De Boeddhistische Omroep met ongeveer vijf medewerkers heeft slechts 23 uur zendtijd op tv en 69 uur op de radio. De omroep vraagt kijkers en luisteraars nu 11,- per jaar. De omroep krijgt jaarlijks al twee miljoen euro budget. Daarmee is de omroep één van de kleinste van het publieke omroepbestel.
Documentaire Happiness
De campagne start rond de documentaire Happiness, die woensdag 5 maart 2014 om 23.00 uur op Nederland 2 wordt uitgezonden. In deze documentaire volgt regisseur Thomas Balmès de achtjarige boeddhistische monnik Peyanki, afkomstig uit een dorp in Bhutan dat als laatste plaats wordt aangesloten op kabel en electriciteitsnet.
De bewoners kijken reikhalzend uit naar de komst van televisie en als Peyanki met zijn oom naar de stad gaat om een TV te kopen, komt hij voor het eerst in aanraking met de moderne maatschappij. Happiness is op het Sundance Film Festival (Utah, USA) onderscheiden met de Cinematography Award. [Radiowereld.NL]