K-Earth 101 (KRTH) mag zich het populairste radiostation van Los Angeles noemen. Voor de derde maand op een rij schoot het marktaandeel omhoog van de classic hits zender. Het is pas voor de tweede keer in 40 jaar tijd dat K-Earth 101 goud scoort. In New York City blijft de popzender 106.7 Lite FM (WLTW) marktleider.
The Earth is moving
Begin september ging het roer om bij K-Earth 101. Bijna alle jaren ’60 hits zijn van de playlist gehaald. In plaats hiervan worden meet hits uit de jaren ’80 gedraaid. Daarnaast worden ook al hits uit de jaren ’90 gedraaid. Ook is de playlist flink versmald naar ca. 500 platen, waardoor ook echt alleen de populaire hits uit het verleden gedraaid worden. Het format van K-Earth 101 is dan ook goed te vergelijken met die van Radio 10 in Nederland. Ook deze zender zit flink in de lift.
Alle aanpassingen hebben K-Earth 101 geen windeieren gelegd. Sinds een half jaar zit het marktaandeel in de lift. De laatste maanden is echter spraken van een flinke stijging. Nadat in mei al de tweede plaats werd bereikt, is K-Earth 101 in juni doorgestegen naar de eerste plaats, zo blijkt uit de cijfers van Nielsen Audio. De classic hits zender scoort nu een marktaandeel van 5,5%. Een stijging van 1,3%-punt ten opzichte van maart.
Het is pas voor de tweede keer in de geschiedenis dat K-Earth 101 op de eerste plaats staat bij de luistercijfers. De vorige keer was in 2009.
Clear Channel verslagen
Het is ook voor het eerst in meer dan een jaar dat er geen radiostation van Clear Channel aan kop gaat in Los Angeles. De hitzender 102.7 KIIS FM zag het marktaandeel dalen naar 5,2% en staat nu op de tweede plaats. Wel heeft KIIS de meeste luisteraars per week. Gemiddeld stemmen er 3,6 miljoen luisteraars af op de hitzender. De popzender 104.3 My FM (KBIG) volgt op de derde plaats met 4,9%.
De hip-hopzender Power 106 (KPWR) staat op plaats vier met 4,8%, gevolgd door de softpopzender KOST 103.5 met 4,1%.
Kijkend naar de doelgroepen dat is KIIS marktleider bij luisteraars tussen 25 en 54 jaar Power 106 domineert bij jongeren tussen 18 en 34 jaar en bij luisteraars tussen 18 en 49 jaar. K-Earth 101 staat inmiddels derde bij luisteraars tussen 25 en 54 jaar en vierde bij luisteraars tussen 18 en 34 jaar.
New York City
In de Big Apple blijft Lite FM het populairst. De popzender wist zelfs weer te stijgen en scoorde in juni een marktaandeel van 7,1%. De classic hitszender (W)CBS FM 101.1 daarentegen daalde naar 6,3%, maar blijft wel tweede.
De derde plaats blijft in handen van de urbanzender WBLS 107.5 met 5,6%. Grote vraag is of de zender dit marktaandeel weet vast te houden nu er concurrentie is van Radio 103.9 (WNBM). Op de vierde plaats staat nu het Spaanstalige La Mega 93 9 (WSKQ) met 5,5% (+0,4%-punt), terwijl de hitzender Z100 (WHTZ) de top vijf complementeert met 5,2%.
Opvallend is opnieuw het grote verlies van de talkzender 77 WABC. De zender daalde naar 1,3% en dat is bijna een halvering ten opzichte van vier maanden geleden. WABC raakte in januari de populaire rechtse talkshowpresentatoren Rush Limbaugh en Sean Hannity kwijt aan rivaal WOR. Aanvankelijk leek WABC zijn marktaandeel vast te houden, maar nu vertoont het toch flinke scheuren. Sterker nog: WOR is met 1,5% marktaandeel voor het eerste groter dan WABC.
Opvallende stijger is 92.3 Amp Radio (WBMP). De zender stijgt in zijn eerste volle meting onder de nieuwe naam, het station heette tot voor kort 92.3 Now (WNOW) 0,3%-punt en noteert nu 2,4% marktaandeel.
Bij de doelgroep 25 tot 54 jaar blijft Lite FM marktleider Bij de doelgroepen 18 tot 34 en 18 tot 49 jaar is het Spaanse La Mega de nieuwe marktleider. [Radiowereld.NL]