Luistercijfers Vlaanderen: Radio 2 daalt, Q-music stijgt

Q-music Vlaanderen heeft zijn marktaandeel het laatste kwartaal van 2014 flink zien stijgen, zo blijkt uit de nieuwe luistercijfers. Het marktaandeel van de hitzender steeg met ruim een procentpunt. Wel blijft Radio 2 het populairst. In Wallonië is Radio Contact terug aan kop.

Afgelopen donderdag publiceerde het Centrum voor Informatie (CIM) de nieuwe luistercijfers, die drie keer per jaar verschijnen. Golf 2014-3 bevat dan ook de periode 25 augustus tot en met  14 december.

Radio 2 weer aan kop
De familiezender Radio 2 blijft de grootste zender van Vlaanderen. Het marktaandeel van de zender daalde wel met 2,5%-punt, maar blijft met 27,8% nog altijd monsterlijk groot. Radio 2 is door de grote hoeveelheid Vlaamse muziek vooral populair bij ouderen. Het marktaandeel van de zender ligt bij luisteraars onder de 50 jaar namelijk onder de 10%.

Radio 2 is ook de zender waar het langst naar geluisterd wordt per dag. De gemiddelde luistertijd van is namelijk 261 minuten.

Q is good for…winst
Q-music zag zijn marktaandeel met 1,2%-punt stijgen naar 14,9%. Deze winst lijkt vooral ten koste te gaan van Studio Brussel en MNM. Beide zenders van de VRT zagen hun marktaandeel dalen. Wel blijft Studio Brussel met 24,9% marktleider in de doelgroep 18 tot 44 jaar. Dat wil zeggen dat 1 op de 4 luisteraars in deze doelgroep afstemt op de alternatieve zender. Q-music volgt in deze doelgroep met 24,3%.

Tom Klerkx, programmadirecteur van Q-music: “Deze cijfers zijn een eerste signaal dat de luisteraars onze nieuwe programmering lusten. We hebben begin september de line-up bij Q sterk vernieuwd met o.a. het nieuwe ochtendduo Ornelis & Vancoillie en een nieuw middagprogramma met Kürt Rogiers. De hele ploeg van Q heeft hier zeer hard aan gewerkt. We willen elke dag opnieuw onze luisteraars overtuigen met een jong, fris geluid en muziek die raakt.”

Ook Joe en Radio 1 omhoog
Ook Joe FM, het zusje van Q-music, zag het marktaandeel stijgen. De zender met de grootste hits aller tijden scoort nu 8,5% marktaandeel. Rivaal Nostalgie ging daarentegen weer omlaag en blijft nu op 5,2% steken. Radio 1 maakt het verlies van de voorgaande periode goed.

Contact terug aan kop in Wallonië
In het Franstalige gedeelte van België is Radio Contact nu weer het populairst. De dolfijn zag het marktaandeel met 1,5%-punt stijgen naar 16,5%. Bel RTL is terug op de tweede plaats met 14,3%.

Flinke winst was er ook voor Nostalgie. De oldieszender schoot omhoog naar 13,9%. VivaCité daarentegen zag het marktaandeel flink dalen. Nadat het regionale netwerk van de RTBF afgelopen voorjaar nog de koppositie wist te grijpen, is de zender nu gedaald naar de vierde plaats. Ook Classic21 en NRJ zagen het marktaandeel dalen. [Radiowereld.NL]

Gerelateerde berichten