‘Big Brother’ John de Mol Omroepman van 1999

Na jarenlange niet meer dan kandidaat te zijn geweest, is televisieproducent John de Mol donderdag uitgeroepen tot Omroepman van het jaar. Het omroepvakblad Broadcast Magazine koos De Mol uit tien genomineerden die hun sporen in het Gooi hebben verdiend. De verkiezing werd donderdagmiddag bekendgemaakt tijdens de nieuwjaarsreceptie van Broadcast Magazine in Bussum. Het omroepvakblad vergeeft de titel jaarlijks aan een invloedrijke persoonlijkheid in omroepland.

De Mol heeft de onderscheiding Omroepman 1999 vooral te danken aan de ‘reallity-soap’ Big Brother, het succesnummer van de Nederlandse televisie in 1999. De serie was ruim drie maanden dagelijks te zien bij Veronica en leverde behalve hoge kijkcijfers ook onverwacht veel geld op. ,,John de Mol is al jaren gezichtsbepalend achter de schermen. Zijn ijzersterke positie op de vaderlandse programmamarkt en zijn drang tot innovatie en investeringen in nieuwe media, maken hem een omroepman met visie”, zo motiveert Broadcast Magazine de keuze.

Behalve John de Mol dongen voor de Gooise eretitel negen genomineerden mee: het duo Barend & Van Dorp (RTL4), Boudewijn Klap (ex-AVRO), de raad van bestuur van de NOS, Vera Keur (VARA), Fons de Poel (KRO), Paul van der Lugt (Radio 3FM) Inge Diepman (VARA), Lex Harding (ex-TMF) en Joop van der Reijden (Veronica). John de Mol is de negende omroeppersoonlijkheid die de onderscheiding in de wacht sleept. Hij neemt de eretitel over van televisieproducent Burney Bos, die in 1998 werd verkozen. (ANP / Wanadoo)