Onderzoeksbureau GfK heeft bekendgemaakt dat het de afgelopen jaren fouten heeft gemaakt bij de RadioTest, het luistercijfersonderzoek, in Oostenrijk. Volgens GfK zijn er door onjuiste gegevens afwijkingen van 1 tot 3%-punt mogelijk. Diverse radiostations dreigen nu met juridische stappen.
Luistercijfersschandaal
GfK maakte afgelopen dinsdag bekend dat er fouten zitten in het luisteronderzoek. Kort daarne werd bekend dat Alexander Zeh, baas van GfK Oostenrijk, is opgestapt. Het onderzoeksbureau ontkent echter dat dit met het luistercijfersschandaal te maken heeft.
Schadeclaims
Diverse radiostations eisen dat de luisteronderzoeken van GfK door een extern bureau tegen het licht gehouden worden. Ook wordt met juridische stappen gedreigd en worden schadeclaims voorbereid. De publieke omroep ORF dreigt zelfs het contract met GfK voor het onderzoek op te zeggen.
Luistercijfers zijn, net als in Nederland, voor radiostations uiterst belangrijk. Met name voor commerciële radiostations, waar de prijzen voor reclamezendtijd afhangen van de luistercijfers. Hoe hoger de cijfers, des te hoger de prijzen.
In Oostenrijk heeft de ORF nog een monstermarktaandeel van 72%. De overige procenten worden verdeeld over de vele regionale commerciële stations en de landelijke zender Kronehit. Resultaten van de RadioTest worden twee keer per jaar gepubliceerd. Voor het onderzoek worden 24.000 inwoners van Oostenrijk ondervraagd. [Radiowereld.NL]