CBS FM terug op de 2e plaats in New York City

De classic hitszender (W)CBS FM 101.1 heeft zich hersteld en staat weer op de tweede plaats in New York City. Het station zag haar marktaandeel met een half procentpunt stijgen. 106.7 Lite Fm (WLTW) blijft eerste, terwijl KOST 103.5 de touwtjes in handen houdt in Los Angeles.

CBS FM terug op de 2e plaats in New York City Afgelopen week rapporteerde onderzoeksbureau Nielsen Audio de zogenaamde november luistercijfers. Deze bevatten echter de gegevens van de periode 6 oktober tot 2 november. Dit komt omdat de VS 13 metingen per jaar kent. De cijfers van de maand december zijn de zogenaamde holiday cijfers.

De novembercijfers zijn echter de laatste reguliere cijfers van dit jaar zonder invloed van de kerstgekte. Veel radiostations in de VS zijn inmiddels overgestapt op non-stop kerstmuziek en dat schudt de rangen en standen elk jaar behoorlijk door elkaar.

Voor CBS FM was het dus de laatste mogelijkheid van dit jaar om te herstellen in de luistercijfers. Vorige meting was de classic hitszender naar de vierde plaats getuimeld. Nu steeg het marktaandeel met 0,5%-punt naar 5,9% wat weer goed is voor een tweede plaats en de beste cijfers in vier maanden tijd.

De populairste radiozender is opnieuw Lite FM, al kende de popzender een kleine dip. Het marktaandeel daalde namelijk met 0,3%-punt naar 6,4%. Volgende meting zal het marktaandeel weer flink gestegen zijn, want Lite is inmiddels overgestapt op kerstmuziek.

De urban popzender WBLS 107.5 blijft status quo: derde met 5,6% marktaandeel. Wel moet BLS deze plaats delen met Z100 (WHTZ). De hitzender daalde licht.

Op de vijfde plaats staat opnieuw de classic rockzender Q104.3 (WAXQ). Het marktaandeel bleef gelijk op 4,7%. Q moet deze plaats overigens delen met de nieuwszender 1010 WINS die het marktaandeel dankzij de verkiezingen met 0,4%-punt zag stijgen.

Opvallendste stijger was de popzender 95 5 (W)PLJ. Het station steeg met 0,4%-punt naar 3,1% marktaandeel. Het is voor het eerst in tijden dan PLJ boven de 3% scoort.

Lite FM is nu weer marktleider bij de doelgroep 25-54 jaar. Z100 blijft aan kop bij de doelgroepen 18-34 en 18-49 jaar.

Los Angeles
KOST 103.5 blijft het populairst in Los Angeles met 5,5%  marktaandeel. Deze cijfers zullen de komende metingen stijgen, want ook KOST is traditiegetrouw weer over op kerstmuziek. K-Earth 101 (KRTH) maakte haar verlies van de vorige meting goed. De classic hitszender staat nu met 4,9% weer op de tweede plaats, nipt voor De urban popzender 94.7 The Wave (KTWV).

104.3 My FM (KBIG) zag het marktaandeel terugstijgen naar het oude niveau en keerde terug in de top 5 op de vierde plaats. De popzender scoort nu 4,7% marktaandeel en dat is iets meer dan de hitzender 102.7 KIIS FM op de vijfde plaats.

Om aan te geven hoe competitief de radiomarkt Los Angeles is: tussen de nummers twee en vijf zit slechts 0,3%-punt.

Door het herstel in de overall cijfers is My FM nu weer marktleider bij de doelgroep 25-54 jaar. DE alternatieve zender Alt 98.7 (KYSR) leidt bij de doelgroep 18-34 jaar ondanks een achtste plaats overall. KIIS leidt bij de doelgroep 18-49 jaar.

Detroit
Elke maand blikt Radio.NL ook op de rangen en standen in een radiomarkt elders in de VS. Dit keer is dit Detroit, de grootste stad langs de grens met Canada. De regio Detroit telt bijna 4 miljoen inwoners en is bekend van motown en de auto-industrie.

Het populairst in “the motor city” is 104.3 WOMC. Deze classic hitszender scoort een marktaandeel van 6,8%. Het station is eigendom van CBS Radio en goed te vergelijken met CBS FM of K-Earth 101. WOMC wordt op de voet gevolgd door de nieuws- en talkzender 760 WJR.

Plek drie is voor de sportzender 97.1 The Ticket (WXYT) met 6,0%. Daarachter volgt een harde strijd om de vierde plaats, want zowel de classic rockzender 94.7 WCSX, de popzender 100.3 WNIC (waar Radio Noord jarenlang jinglepakketten van leende) en rockzender 101 WRIF scoren een marktaandeel van 5,7%.

Een paar maanden geleden was 105.1 The Bounce (WGMC) nog oppermachtig in Detroit. Maar het classic hip-hopformat heeft snel terrein verloren. Scoorde The Bounce vier maanden geleden nog 8% marktaandeel, nu is hier nog iets meer dan drie procent van over. [Radiowereld.NL]

Gerelateerde berichten