Vier grote Franse radiogroepen eisen een forse schadevergoeding van Fun Radio. De dancezender van de RTL Group werd eerder dit jaar betrapt op het manipuleren van de luistercijfers. Het gevolg was dat Fun Radio enkele maanden uit de meting werd geschrapt.
Reden voor de beschuldigingen zijn onder meer de flinke opmars van Fun Radio. Het afgelopen anderhalf jaar is het marktaandeel van de dancezender van RTL fors gestegen: van 3,6% in de periode november-december 2014 naar 6,1% in de periode januari-maart 2016.
Zeg dat je naar Fun Radio luistert!
De stijging zou grotendeels veroorzaakt zijn door ochtenddeejay Bruno Guillon die luisteraars opriep te liegen over naar welke zender ze luisteren.
Bruno heeft tijdens zijn uitzending luisteraars opgeroepen om tegen Médiamétrie te zeggen dat ze altijd naar Fun Radio luisteren. “Zeg dat je naar Fun Radio luistert, ook al doe je dat niet. Je kunt natuurlijk naar NRJ luisteren, maar als ze vragen waar je naar luistert, zeg dan dat je naar Fun Radio luistert.” Ook zijn luisteraars opgeroepen om aan hun familie en vrienden te vragen hetzelfde te doen.
Fun Radio reageerde furieus op de beschuldigingen van de concurrentie. Fun-baas Tristan Jurgensen sprak van een lastercampagne en besloot de klagende concurrenten voor de rechter te slepen. Ook zou Bruno slechts enkele keren de luisteraars hebben opgeroepen te liegen.
Geschrapt uit luistercijfers
Uit onderzoek van Médiamétrie, verantwoordelijk voor het meten van de luistercijfers, heeft Bruno meer dan 100 keer de luisteraars opgeroepen te liegen en daarom besloot het onderzoeksbureau om Fun Radio te schrappen uit de luistercijfers. Volgens Médiamétrie waren de cijfers wel degelijk beïnvloed door de oproepen van de ochtenddeejay.
Het besluit van Médiamétrie was een flinke tegenslag voor Fun Radio, die hierdoor geen resultaten meer aan haar adverteerders kon voorleggen. Een gerechtelijke uitspraak zorgde er in september voor dat Médiamétrie de resultaten van Fun Radio weer moest publiceren. En in de cijfers van september-december 2016 scoort Fun Radio 4,0% marktaandeel, waarmee de zender weer op het oude niveau van voor de manipulatie zit.
Schadevergoeding
Wie denkt dat de “Fun-gate” nu voorbij is heeft het mis. De vier grote radiogroepen Lagardère, NextRadioTV, NRJ en Skyrock hebben besloten om Fun Radio voor de rechter te slepen. Zij eisen een schadevergoeding van de zender vanwege misgelopen reclame-inkomsten.
NextRadioTV, Lagardère en Skyrock zeggen elk 10 miljoen euro te zijn misgelopen. NRJ claimt zelfs 20 miljoen euro, zo meldt de Franse krant Les Echos.
De aanklacht zorgt opnieuw voor onrust bij de RTL Group. En dat kan het concern nu net niet gebruiken. RTL is druk bezig haar Franse radiostations (RTL, RTL2 en Fun Radio) te integreren bij zusterbedrijf M6 Group. Met deze transactie is ongeveer 126 miljoen euro gemoeid. [Radiowereld.NL]